trein Sri Lanka

Met de trein Sri Lanka door

Geschatte leestijd: 12 minuten

Reizen met de trein en Sri Lanka zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is ook voor de lokale bevolking een favoriet vervoersmiddel. En geef ze eens ongelijk. Elke dag gebruiken vele Sri Lankanen de trein om naar hun werk of naar familie te reizen. Met de trein Sri Lanka door reizen is erg relaxed, gemakkelijk en onwijs goedkoop. In vergelijking met veel andere landen rijden treinen in Sri Lanka vrij goed op tijd en ook al rijdt de trein langzaam, door de drukte op de weg ben je uiteindelijk niet eens veel langer onderweg. Onderweg wordt je ook nog eens getrakteerd op de mooiste uitzichten en het leven in de trein biedt een geweldige kans om in contact te komen met de lokale bevolking. Als je niet minstens één keer een stukje met de trein Sri Lanka door hebt gereisd heb je echt wat gemist.

De verschillende routes

Sri Lanka kent een vrij uitgebreid spoornetwerk, waardoor je op veel plekken met de trein kan komen. Er zijn veel verschillende routes en zeker de meer fotogenieke routes zijn eigenlijk een must als je door Sri Lanka reist. Achteraf gezien is het reizen met de trein één van de highlights geweest van onze rondreis door Sri Lanka, maar welke treinreis moet je dan kiezen? Mijn advies is: ga zo vaak mogelijk met de trein, zeker als je de tijd hebt en de trein (ongeveer) op jouw bestemming komt. Desnoods doe je het eerste of het laatste stuk van je reis met een tuktuk, een andere must voor wie een rondreis door Sri Lanka maakt.

met de trein Sri Lanka doorWie met de trein Sri Lanka doorkruist ziet veel groen onderweg

Welke routes met de trein Sri Lanka dan zoal heeft? Veel van de routes beginnen of eindigen in hoofdstad Colombo. Dit zijn de belangrijkste daarvan:

  • Door de theeplantages: Colombo – Kandy – Hatton – Nuwara Eliya – Badulla
  • langs de kust: Colombo – Galle – Matara
  • Naar de Oostkust: Colombo – Galoya – Polonnaruwa – Batticaloa of Trincomalee
  • Naar het verre Noorden: Colombo – Anuradhapura – Talaimannar/Vavuniya – Jaffna
  • Colombo Commuter: Colombo – Negombo – Chillam – Puttalam

De laatste route kan vooral handig zijn om de afstand tussen het drukke Colombo en het meer relaxte Negombo te overbruggen. Dit kan, afhankelijk van de tijd van de dag zo anderhalf uur op de reistijd schelen op dit relatief korte stukje.

Voor de Colombo Commuter en de kustlijn zijn geen vooraf gereserveerde stoelen beschikbaar en het is dus behoorlijk mazzel hebben om een zitplaats te bemachtigen. Zie verder het stukje over “Treinkaartjes kopen” hier beneden.

De treinreis naar de Oostkust en die naar Jaffna in het noorden kunnen ook ’s nachts gemaakt worden. Je kan voor deze treinen bedjes reserveren. Zo bespaar je een overnachting en overbrug je een lange afstand in één keer. De andere treinen rijden overdag en daarvoor zijn alleen zitplaatsen beschikbaar.

trein Sri Lanka routesWelke route leg jij straks af met de trein in Sri Lanka?

De allermooiste treinreis van Sri Lanka: door heuvels vol thee

Zonder twijfel is de reis door Hill County, oftwel van Kandy naar Badulla voor ons de allermooiste treinreis die je in Sri Lanka kan maken. Veel mensen vinden dit zelfs één van de mooiste treinreizen ter wereld. Wij hebben niet het hele traject afgelegd, maar slechts ongeveer een vijfde deel van die reis. Het stuk tussen Ella en Nuwara Eliya wordt door veel mensen als het meest bijzondere stuk van deze route aangeduid en ondanks dat we niet het hele traject hebben afgelegd heeft dit stuk van de route ons wel verbluft. Wat een prachtige, heuvelachtige landschappen, theeplantages zo ver je kan kijken, afgewisseld met schattige dorpjes. Wij stapten niet uit in het meer toeristische Haputale, maar in Idalgashinna, een gehucht waarvan het stationnetje bovenop een bergkam ligt. Je hebt hier een magnifiek uitzicht en genoeg wandelmogelijkheden om jezelf een week bezig te houden! Het kijken naar aankomende en vertrekkende treinen hier is ook absoluut een feestje.

In Idalgashinna is vrijwel geen telefoonbereik en er zijn geen verharde wegen, waardoor auto’s hier niet kunnen komen, mocht je, net als wij, het lumineuze idee hebben om je hier te laten oppikken door een taxi.

Wij kozen ervoor om een deel van deze treinreis te maken en niet het hele traject van Kandy naar Badulla af te leggen, omdat we met 2 peuters op reis waren. Mocht je om wat voor reden dan ook nóg minder tijd hebben om met de trein Sri Lanka te verkennen, doe dan het stukje van Demodara naar Bandarawela. Bij Demodara maakt de trein een complete looping en het stationnetje is onwijs fotogeniek, net als de 2 bruggen waar de trein hier overheen gaat en waarvan 9 Arch Bridge de bekendste is.

Maak je de bekendste treinreis van Sri Lanka omgekeerd, van Ella naar Kandy? Demodara is een goede instapplek, omdat dit 1 station vóór Ella is, waar IEDEREEN instapt en het erg lastig is een zitplek te veroveren. De bus naar Demodara kost 10 roepie en doet er 20 minuten over.

mooiste route treinSri LankaDe tocht van Kandy naar Badulla is een must voor wie met de trein Sri Lanka wil zien

De kustroute met fijne zeezichten

Wij reisden vanuit Weligama met de Matara-Colombo trein terug naar de startplek van onze rondreis door Sri Lanka: Negombo. Ook in heel veel andere kustplaatsen, zoals Galle en Hikkaduwa kan je op deze trein stappen. De trein rijdt op sommige stukken pal aan het Sri Lankaanse strand met prachtige uitzichten. Ik vond dit ook een heel confronterende treinreis, met regelmatig grote hoeveelheden graven, ingestorte, maar nooit afgebroken huizen en andere herinneringen aan de Tsunami van 2004.

Treinreis Sri Lanka plannen

Op de officiële website van de Sri Lankaanse spoorwegen kan je de vertrek- en aankomsttijden van veel treinen vinden. De gebruiksvriendelijkheid van de site laat nogal wat te wensen over, maar begin met klikken op “English” en klik daarna op de roze “Train Schedule” knop. Je vindt hier alleen directe routes, dus een treinverbinding van bijvoorbeeld Galle naar Negombo vinden gaat je niet lukken. Zoek daarvoor de twee aparte routes op en vergelijk je aankomst- en vertrektijd op Colombo Fort.

Er is nog een andere website waarop je jouw vertrek- en aankomsttijden kan checken, in tegenstelling tot de site van de spoorwegen is deze ook bruikbaar op je mobiel: Malindaprasad.com. Ook op deze site vind je alleen de directe routes helaas. Gek genoeg klopt de informatie van de twee websites niet altijd even goed met elkaar, dus vraag een dag voordat je op de trein stapt altijd bij minstens 2 locals na of de info die je hebt wel de juiste is.

Verschillende treinkaartjes

Het hele systeem voor treinreizen in Sri Lanka is best bijzonder. Zo kan je kaartjes kopen zonder gereserveerde stoel, de “unreserved” tickets. Dit zijn altijd tweede- of derde klas kaartjes en ze zijn zo goedkoop dat je het niet gelooft als je de eerste keer te horen krijgt wat je moet betalen. De wagons met “unreserved” stoelen zijn meestal overvol en alleen als je instapt op het allereerste station van de route maak je kans op een zitplaats. Dit zijn in de derde klasse harde bankjes, waar 3 of 4 mensen naast elkaar op zitten en in de tweede klasse stoelen, waarvan er steeds 2 tegen elkaar aan staan, zoals in Nederlandse treinen, maar waar meestal 3 mensen op zitten.

tweedeklas trein Sri Lankatweedeklas trein Sri Lanka

Je kan ook een gereserveerde stoel in de tweede- of derde klasse kopen. Vaak zal er alsnog iemand op je stoel zitten zodra je daar aankomt, maar deze persoon zal in de meeste gevallen voor je opstaan zodra je laat zien dat je zijn of haar stoelnummer op je kaartje hebt staan. Kaartjes kosten het dubbele, maar dan heb je het nog steeds over zeer lage prijzen. Vanaf 30 dagen voor vertrek zijn deze gereserveerde kaartjes in de verkoop en deze kaartjes zijn vaak snel uitverkocht.

Reis je eersteklas of zelfs met de speciale Observation Wagon die alleen op de Colombo – Badulla trein op sommige tijden beschikbaar is? Dan heb je altijd gereserveerde stoelen. Deze kaartjes zijn fors duurder en moeten ook 30 dagen voor je reis gereserveerd worden, wil je kans hebben er 1 te bemachtigen, zeker op populaire dagen en tijden. De Observation Wagon is altijd de achterste wagon van de trein, waarbij je achteruit rijdt en de achterkant van glas is. Zo kan je extra genieten van alle mooie landschappen.

Alleen mét je kaartje mag je op het perron komen. Heb je iemand bij je om je te helpen met je bagage of met het vinden van de juiste coupé, dan moet deze persoon officieel een perronkaartje kopen. Overigens wordt je zodra je het perron op loopt en je kaartje gecontroleerd wordt de juiste wachtplaats gewezen voor jouw type kaartje en zodra de trein komt kan je zo instappen.

Online kaartjes boeken is voor treinreizen in Sri Lanka is niet mogelijk!

Treinkaartjes kopen – Unreserved

Treinkaartjes zonder stoelnummer kopen doe je door op de dag van vertrek naar het station te gaan en in de rij te gaan staan bij een loketje. Houd rekening met lange wachttijden, zeker op drukke stations zoals Colombo Fort of op populaire vertrektijden in meer toeristische plaatsen zoals Ella. Zodra je aan de beurt bent noem je de naam van de plaats waar je naartoe wilt en zeg je of je een single of return ticket nodig hebt. Prijzen van kaartjes voor de routes staan ook vaak op een bord naast het loket, maar het is ons in Sri Lanka geen enkele keer gebeurd dat we te weinig geld terug kregen, of dat men ons probeerde te bedonderen.

kaartjes kopen trein Sri Lankakaartjes kopen en wachten op de trein in Sri Lanka

Treinkaartjes kopen – Reserved

Gereserveerde kaartjes zijn vanaf 30 dagen voor vertrek beschikbaar en zijn op de populaire routes binnen één of enkele dagen al uitverkocht. Wees er dus snel bij. Ook deze kaartjes koop je aan het loket bij elk groter station in Sri Lanka, of via een lokaal boekingssysteem met je mobieltje met Sri Lankaanse sim-kaart. Natuurlijk niet handig als je nog in Nederland bent op 30 dagen voor je treinreis. De meeste van je kaartjes zou je dan dus thuis, vooraf, al moeten kopen. Dit is eigenlijk alleen mogelijk door contact op te nemen met een reisbureau in Sri Lanka. Zelf hebben wij voor onze eerste treinreis van Veyangoda naar Kandy gebruik gemaakt van een tourbureautje. Ze kwamen de kaartjes keurig brengen zodra we in Negombo gearriveerd waren. Je kan ook mailen naar je accommodatie en vragen of zij de kaartjes voor je willen reserveren, dit gebeurt ook veel.

Eersteklas kaartjes in de voorverkoop worden alleen verkocht voor het hele traject dat jouw trein aflegt. Ze hebben in Sri Lanka namelijk geen systeem dat kan checken voor welk deel van een reis de stoelen bezet zijn en dus worden de stoelen alleen voor de hele reis van een bepaalde trein verkocht. Dit maakt kaartjes reserveren voor kortere afstanden duur.

eersteklas trein Sri LankaEersteklas trein Sri Lanka

Mocht je bij het reserveren van je kaartjes te horen krijgen dat een trein vol is, dan geldt dit alleen voor de gereserveerde stoelen. Kaartjes zonder stoelnummer zijn altijd nog te koop, je hebt dan alleen geen eigen stoel en zult waarschijnlijk de hele reis moeten staan. Of ga, net als de locals, lekker in de deuropening zitten met de wind in je haren. Ik kan het van harte aanbevelen. 🙂 Achteraf gezien hebben we wel een beetje spijt gehad dat we voor onze eerste treinreis in Sri Lanka al van te voren eersteklas kaartjes gereserveerd hadden. We waren in verhouding erg duur uit en genoten veel meer van de keren dat we lekker tussen de locals reisden, kids bij iemand op schoot in de coupé of lekker met de wind in de haren uit het raam of op het balkon.

Treinkaartjes kopen op Colombo Fort station

Als je met de trein Sri Lanka rond reist zal je reis vaak beginnen of eindigen op Colombo Fort station, het grootste en drukste station van het land. Colombo Fort station is een indrukwekkend station, waar wel wat meer bordjes met duidelijke tekst zouden mogen zijn. Gelukkig loopt er genoeg personeel rond om aan te vragen als je even niet weet waar je naartoe moet. Er zijn hier verschillende balies voor de kaartverkoop. Dit zijn de belangrijkste:

  • Balie 1 voor derdeklas naar Anuradhapura, Vavuniya, Talaimannar en Jaffna.
  • Balie 2 of 8 voor derdeklas naar Kandy, Hatton, Nanuoya, Haputale, Elle en Badulla.
  • Balie 3 voor derdeklas Batticaloa or Trincomalee.
  • Balie 13 of 14 voor derdeklas naar Galle en Matara.
  • Balie 4 of 17 voor alle eerste- en tweede klas kaartjes.

Grootste treinstation Sri Lanka - Colombo FortHet grootste treinstation in Sri Lanka – Colombo Fort

Wat kost de trein in Sri Lanka?

Treinreizen in Sri Lanka is belachelijk goedkoop. In de derde klasse reis je op een niet gereserveerde stoel voor zo’n 20 Eurocent per uur! Eenzelfde kaartje in de tweede klasse kost het dubbele. Kies je voor eerste klasse of zelfs de Observation Wagon? Dan betaal je echt fors meer. Denk aan een startbedrag van ongeveer een euro per uur. Doordat wij van Veyangoda naar Kandy slechts een deel van het totale traject van de trein aflegden betaalden we hier zo’n 10 euro per persoon voor 3 tot 4 uur treinen.

Extra tips trein Sri lanka

Neem genoeg drinken en eten mee voor de hele treinreis plus wat vertraging. Ondanks dat wij hebben ervaren dat de treinen vaak goed op schema rijden komen vertragingen wel voor en je kan in de trein alleen van lokale verkopers de aangeboden etenswaar en flesjes drinken kopen. Je weet nooit wanneer er weer iemand langs komt.

Trein je derdeklas door Sri Lanka? Bereid je voor op een gezellige rit, opeengepakt met de lokale bevolking. Het klinkt misschien wat naar, maar wij vonden het fantastisch, hebben leuke gesprekken gevoerd en een geweldig kijkje in het Sri Lankaanse leven gekregen door zo te reizen.

Reis je met jonge kinderen? Maak je geen zorgen over de volle treinen. Je kinderen zullen ALTIJD een zitplek aangeboden krijgen en ook jijzelf zal erg vasthoudend “nee” moeten zeggen om duidelijk te maken dat je echt wel kunt staan. Onze kinderen werden non-stop door iedereen geëntertaind, dus ook over verveling hoef je niet in te zitten.

Op Seat61 vind je meer handige info over treinreizen in Sri Lanka.

Category: RondreizenSri LankaVerre Reizen

Tags:

Reageer!


22 comments

  1. Wat wen bijzondere ervaring lijkt me dat, maar wel heftig dat je de gevolgen van de tsunami nog steeds kan zien 🙁 werd je daar nou ook de hele tijd aangestaard door mannen? Want dat weerhoudt me er een beetje van om naar Sei Lanka te gaan..

    1. Ja zeker heftig, zo lang na die tijd. Ik werd totaal niet aangestaard en heb ook het idee dat dit ook niet zal gebeuren als je alleen zal reizen, mocht dat je plan zijn?! Wat dat betreft heel anders dan in India en zeker als je jezelf netjes kleed geen enkel probleem in Sri Lanka.

    2. Hallo Yvonne,
      Wij vertrekken aanstaande zaterdag voor 3 weken naar Sri lanka, eveneens met onze 2 kids (2 en 4 jaar oud). Dus een beetje zoals jullie gedaan hebben! We willen zeker ook de trein gaan nemen, maar voor de meeste transfers hebben we reeds drivers geregeld. Enkel de route Galle – Colombo en Dambulla – Nilaveli hebben we nog geen transport. Na het lezen van jouw blog lijkt het mij wel wat om die per trein te doen, maar de vrees is dus een beetje dat dit niet evident is met onze bagage, gezien de plaatsen zo snel volzet zijn. Wat denk je, doenbaar, of de treinritten voorbehouden voor daguitstapjes zonder onze bagage (oa een buggy)? Ps: het traject Ella – Badulla zijn we al van plan te doen als we in Ella logeren!

    3. In Galle was het heel erg druk op het station. Als je daar instapt zal de trein ook al behoorlijk vol zijn, omdat hij al in Matara begint. Houd daar in elk geval rekening mee. Ik denk dat het met een buggy erbij (en als je niet heel licht gepakt hebt) best een opgaaf gaat zijn. Zelf hadden we de buggy thuis gelaten en naast 1 grote rugzak en dagrugzakje een koffertje op wieltjes en een rugzak die daar bovenop kon staan. Zo kon ik de jongste dragen als we in en uit de trein gingen.. dat bleek heel praktisch. Lukt je dat niet, dan zou ik denk ik inderdaad kiezen voor de trein voor daguitstappen en voor die 2 ritten ook vervoer regelen. 🙂

  2. Dat zou ik zeker doen als ik in Sri Lanka ben, lijkt me erg leuk. Tussen de locals lijkt me ook leuk, maar opeen gepakt danwel iets minder. De treinen zien er goed uit en op tijd? Dat is luxer dan NL Prachtige foto’s van de theeplantages met die trein!

    1. Inderdaad was ik echt verbaasd over hoe keurig op tijd alle treinen waren. Hoewel we wel hoorden dat ze soms ook echt wel vertraging kunnen hebben. Wij hebben het niet meegemaakt in ieder geval en toch redelijk wat ritjes gemaakt.

    1. Ik kan me herinneren dat ik in de voorbereidingen van onze eigen reis jullie artikel (en alle andere interessante posts over Sri Lanka) gelezen heb. Echt handig, verhalen en tips van ervaringsdeskundigen. Vandaar nu onze eigen tips. 🙂

  3. Wat prachtig lijkt me dat! Je hebt ook echt heel mooie foto’s gemaakt. Ik houd enorm van reizen met het openbaar vervoer en met de trein heb ik altijd extra leuk gevonden. Helaas is er geen in Colombia hahaha. Sri Lanka lijkt me sowieso echt heel mooi!

    1. Ja, absoluut de bus én het vliegtuig! Er is wel één treintje trouwens, maar die gaat alleen maar vanaf Bogotá naar een zoutmijn net buiten de stad en is er eigenlijk alleen voor de toeristen… Gelukkig zijn er vele binnenlandse vluchten en is het busvervoer zeer goed in Colombia.

    2. Ah, goed om te weten! Voorheen reisden wij het allerliefst met de bus… het liefst de lokale en niet de speciale toeristenbussen die je in Azië nog wel ziet. Nu met de kids is de trein vaak handig, maar een combi van bus en vliegtuig is vast ook prima te doen!