Laura Vink Reisfotografie boek review

review Laura Vink Reisfotografie boek

Geschatte leestijd: 6 minuten

Eerder dit jaar bracht reisfotografe Laura Vink haar nieuwe boek uit. Reisfotografie: Explore – Discover – Capture. Verschillende keren zag ik foto’s van dit aantrekkelijke, kleurrijke boek op social media en op Laura’s blog, dat ik geregeld bezoek, voorbij komen. Lezen is echter iets dat er sinds de geboorte van onze kids compleet bij inschiet. De weinige vrije tijd die ik heb gaat voor het grootste deel op aan reizen en weekendjes weg en tja… die blogs komen ook niet vanzelf online. 🙂 Het laatste boek waar ik in begon heeft tijden op mijn nachtkastje gelegen, om uiteindelijk, met de bladwijzer ergens in hoofdstuk 2, weer in de kast te verdwijnen. Toen ik de kans kreeg om Laura’s boek te reviewen maakte mijn hart een sprongetje: ik kon lezen, bloggen en het uitbreiden van mijn kennis over fotografie combineren tot 1 activiteit. Hoe super is dat?

Pakje van Vink Academy

Als de postbode aanbelt met een pakketje met koddige kuikentjes erop ben ik dus helemaal blij. Er zijn er meer enthousiast hier thuis en onmiddellijk komt daar een klein handje… pets… díe is van mij!
Open maken doe ik dan ook pas ’s avonds, in alle rust. Wat een leuk pakje, met behalve het dikke boek ook nog een lensdoekje van Vinkacademy.nl, een kaartje, een foldertje voor Laura’s online fotografiecursus met kortingscode, een bladwijzer met een té leuk eendje en een persoonlijke boodschap van Laura zelf. Wow, er is duidelijk veel aandacht en zorg aan dit pakketje besteed en dat gevoel van net dat beetje extra zit ‘m in de details. Zodra ik het boek opensla valt er ook nog een handige checklist uit, met alles dat je mogelijk op reis nodig zult hebben op het gebied van fotografie.

Vvink Academy reisboek reviewEen pakketje van Vink Academy – Reisfotografie: Explore – Discover – Caputure

Het boek zelf

Het boek ziet er in het echt minstens zo mooi uit als ik het online heb zien langskomen, een echte eye-catcher, die zeker uitnodigt om het meteen open te slaan. En het is dik. En zwaar. Heerlijk, hier kan je jezelf heel wat donkere, koude winteravonden mee vermaken. Inspiratie opdoen voor een volgende reis naar warmer oorden. Het eerste dat ik doe is het boek lekker doorbladeren. Ik kan wel wat inspiratie gebruiken. 🙂 Prachtige foto’s zie ik langskomen. Van plekken waar ik ook ben geweest. En heel veel plekken waar ik ooit nog wel eens naartoe wil. Ik blijf maar bladeren en zie kleurrijke collages, pagina vullende foto’s en bij elke foto een bijschrift dat vertelt waar de foto gemaakt is en met welke instellingen. Ook nu weer valt me een leuk detail op: over elke pagina loopt een subtiel stippellijntje dat de reisroute aangeeft, met op 1 van de foto’s een bestemmingsstip en de naam van de plaats erbij. Door de afwisselende vormgeving verveelt het boek geen moment, elke bladzijde ziet er anders uit en toch is het een mooi geheel.

Indeling op onderwerp binnen reisfotografie

Als ik na een tijdje toch wel benieuwd ben naar de inhoudsopgave zie ik dat het boek is ingedeeld naar onderwerp. De verschillende mogelijkheden binnen de reisfotografie worden één voor één behandeld. Landschappen, mensen, dieren, steden, natuur. Alles komt aan bod. Tussendoor zijn er pagina’s gewijd aan speciale begrippen als sluitertijd en witbalans. Super handig voor een stukje achtergrondinformatie en allemaal hartstikke duidelijk uitgelegd. Regelmatig kom ik anekdotes van Laura tegen, waardoor de foto’s nog meer gaan leven en je een leuk beeld krijgt van de omstandigheden waarin de foto’s gemaakt zijn.

Aan het begin van het boek zijn ook nog een aantal hoofdstukken die je op weg helpen met de voorbereiding van je reis en met praktische tips over het maken van de beste foto’s, voor als je eenmaal onderweg bent. Tenslotte lees je in de laatste hoofdstukken nog hoe je zorgt dat je jouw gemaakte foto’s niet kwijt raakt en wat je zoal met je mooiste foto’s kan doen.

Laura Vink Reisfotografie: explore - discover - captureLaura Vink’s boek Reisfotografie: explore – discover – capture

Praktische tips en adviezen

Overal in het boek kom je praktische adviezen tegen, waar je direct wat aan hebt, zoals “Ik vroeg mijn vriend om een stukje terug te lopen en voor de bomen te gaan staan, omdat hij het formaat gaf aan deze bomen en zo het plaatje compleet maakte”. Ook geeft Laura ideeën voor fotoprojectjes of oefeningen om je fotografievaardigheden te verbeteren. Zowel de praktische adviezen als de ideetjes voor oefeningen zijn perfect voor de enthousiaste, startende fotograaf die besloten heeft dat het tijd wordt voor de volgende stap. De automatische stand is na een tijdje oefenen met compositie en perspectief niet zo spannend meer. Het beperkt je in de mogelijkheden en in dit reisfotografie boek wordt in begrijpelijk Nederlands uitgelegd hoe je afscheid neemt van die automatische stand.

Conclusie Reisfotografie: Explore – Discover – Capture

Het boek “Reisfotografie: Explore – Discover – Capture” is een heel mooi boek, dat zeker niet misstaat in je boekenkast. Het is echter zonde om het boek in de kast te laten staan, want het staat boordevol informatie, waarmee je jouw fotografie-skills verder kan ontwikkelen. Het behandelt elk aspect binnen de reisfotografie en is naar mijn idee een heel compleet boek en qua tips en adviezen bijzonder geschikt voor beginnende fotografen. Voor de meer gevorderde fotograaf is het een fijn naslagwerk, vol inspiratie. De prachtige platen die erin staan van bestemmingen over de hele wereld zullen zeker ieders reislust aanwakkeren en je wellicht aanzetten om onmiddellijk een ticket te boeken en op reis te gaan!

Laura Vink reviewDe bladwijzer er weer tussen voor een volgende keer

Een avond is zó voorbij

Zonder het in de gaten te hebben is de avond voorbij gevlogen en ik heb voor mijn gevoel nog zoveel niet eens gezien. Als ik het boek met tegenzin wegleg pak ik eerst het schattige eendje er weer bij, zodat ik morgen weet waar ik gebleven ben. En zeg nou zelf: alleen al daarvoor zou je het boek kopen, toch?

En wil je er écht werk maken en meer uit je camera halen? Dan is de online fotografie cursus van Laura misschien wat voor jou. Deze cursus bestaat uit 100 lessen, variërend van 1 tot 30 minuten, 60 instructievideo’s, het e-book “nooit meer op de automatische stand fotograferen” en meer. Je kunt deze cursus in eigen tempo doorlopen op een tijdstip dat jou goed uitkomt. Wil je meer horen over die online fotografiecursus? Bekijk dan deze video:

Zou je besluiten om het boek of de fotografie cursus te bestellen via bovenstaande links, dan krijg ik daar een kleine vergoeding voor, maar het kost jou niks extra’s!

Category: FotografieReviews