mijn 2019 in foto's - Roemenië

Mijn 2019 in foto’s

leestijd: 5 minuten

Nog maar heel eventjes en 2019 is voorbij. Tijdens mijn zoektocht, naar de foto’s die het afgelopen jaar mooi in beeld brengen, heb ik me verbaasd. Ik had de indruk dat we in 2019 minder op reis waren geweest dan het jaar ervoor. De foto’s laten wat anders zien. Toch voelde 2019 best relaxt. Het geheim? Geen afspraken meer weken vooruit plannen, in een toch al volle agenda, en vaker nee zeggen. Soms ook tegen leuke dingen. Uiteindelijk hebben we daardoor meer gedaan, maar nooit stress gehad, vanwege een agenda die zo vol zit dat je amper kunt ademhalen. Nou doe ik niet aan goede voornemens, maar bij deze neem ik mezelf voor om dat in 2020 net zo te doen. Terwijl de laatste uren van het jaar wegtikken en wij genieten van zon, wandelen en strand op Santo Antao en Sao Vicente (Kaapverdië), neem ik je nog even mee terug naar mijn 2019 in foto’s.

Oman januari

Het is inmiddels een beetje traditie om naar warmere oorden te reizen in de Kerstvakantie, dus ook onze eerste dag van 2019 begint in het buitenland. In het vissersplaatsje Sur, in Oman, hebben we een heerlijke dag met volop zon. We beklimmen de heuvel aan de rand van de haven, om van het uitzicht te genieten. Weer beneden worden we uitgenodigd om thee te drinken bij een gezin dat net achter de haven woont. Geweldig begin van het jaar, zo’n lokale ervaring.

Andalusië maart

Begin maart reizen we naar Andalusië. Na een paar dagen Sevilla rijden we met een huurauto door de bergen, om de witte dorpjes van Andalusië te ontdekken. Ons huisje in één van die dorpjes kijkt uit op een eeuwenoud fort, bovenop een rots, en een intens blauw meer. Wat hebben we een geluk met het weer. Hier kunnen we al echt even van het voorjaar proeven.

Noord-Holland april

Een paar weken later, begin april, zijn we een weekend in Noord-Holland. Hier lig ik met mijn neus tussen de tulpen, om ze te fotograferen, iets wat ik al heel lang eens wilde doen. Ook maken we een museumrondje in de omgeving van Hoorn. Met de museumstoomtram boemelen we van Hoorn naar Medemblik, waar we een kijkje in het Bakkerijmuseum nemen. Van daaruit stappen we op de boot naar Enkhuizen, om een paar uurtjes in het Zuiderzeemuseum door te brengen. Ook het Stoommachinemuseum, museumschip de Halve Maen en het Museum van de 20ste eeuw hebben we datzelfde weekend bezocht.

Albanië april

Eind april gaan we nogmaals op pad, nu weer wat verder weg. We maken een rondreis van twee weken door Albanië, voor velen een nog onbekende bestemming in Zuidoost Europa. Van de fijne stranden in het zuiden tot de indrukwekkende, grillige berglandschappen in het Noorden. We genieten enorm van dit gastvrije en diverse land. Eén van de hoogtepunten is onze reis met de veerboot over het Koman Meer. Wat een ruig landschap en wat een pure natuur zie je dan!

Lahntal mei

Halverwege mei gaan Peter en ik nog eens een lang weekend met z’n tweetjes weg. Opa en oma komen oppassen en zo kunnen wij genieten van een romantisch weekend in het Lahntal. Slechts een paar uurtjes rijden van huis, maar wat een mooie regio. We slenteren door vakwerkstadjes, kanoën op de rivier de Lahn en gaan heerlijk uit eten. In Marburg slapen we in de meest romantische kamer. Deze foto is het uitzicht dat we hadden uit onze ramen.

Parijs juni

Begin juni staat een lang weekend Parijs op de planning. Onze meiden hebben bedacht dat ze de Eiffeltoren willen zien. Ook bezoeken we heel veel toffe musea en natuurlijk alle must see bezienswaardigheden van de stad. Voor ons was het al bijna twintig jaar geleden dat we in Parijs waren. We kunnen ons zomaar voorstellen dat het opnieuw zo lang zal duren, voor we er weer eens zijn. Het massatoerisme van zo’n wereldstad is niet aan ons besteed.

Wenen juli

In juli begint de zomervakantie goed, met een aantal dagen Wenen. Hier breken we onze reis naar Roemenië in tweeën. Ondanks dat we een aantal leuke musea bezoeken en de meisjes de Lippizaners geweldig vinden, is ook Wenen niet ons ding. De vele street art van Wenen, onder andere langs het Donaukanaal, vind ik wel super. Ik ga een paar middagen op pad om de mooiste kunstwerken te vinden. Natuurlijk bezoeken we ook Schloss Schönbrunn, waar het kindermuseum perfect is voor onze keizerinnen in de dop.

Roemenië juli

Het eind van de maand juli en het eerste deel van augustus reizen we uitgebreid door Roemenië. De regio’s Transsylvanië, Bucovina en Maramures worden nog niet platgelopen door toeristen, op enkele hoogtepunten na. Wat een puur land is Roemenië nog en wat bijzonder om te zien hoe de bevolking er nog altijd leeft. Het is hier werkelijk alsof de tijd heeft stil gestaan. De vele kastelen en de schone, ruige natuur maken onze reis helemaal af.

Praag augustus

Inmiddels in augustus, reizen we via Praag terug naar huis. We zijn al vaker in Praag geweest, maar ik was even vergeten wat een mooie stad dit is. Gek genoeg stoort het grote aantal toeristen me hier veel minder. De echte hoogtepunten bezoeken we zo vroeg mogelijk, om in relatieve rust te kunnen rond kijken. Ook in de omgeving van Praag is genoeg te beleven. Zo gaan we naar een fantastische speeltuin en een doe-museum.

Leipzig september

Dankzij mijn twee lieve schoonouders kunnen Peter en ik in september gewoon nogmaals met elkaar op pad. Terwijl zij oppassen, zijn wij een lang weekend in Leipzig. Hier rijden we onder andere rond in een echte Trabant en struinen we lang door Plagwitz, met stip mijn favoriete wijk van de stad. Je vindt hier onder andere heel veel kleurrijke street art. Ook de musea die we bezoeken zijn zeer de moeite. In het Kunstkraftwerk blijven we zelfs een paar uur hangen.

oktober Sardinië

In oktober zoeken we de zon weer eventjes op. We boffen enorm met het weer en hebben temperaturen tussen de vijfentwintig en dertig graden op Sardinië. Onze week bestaat voornamelijk uit wandelen en strandjes hoppen. Nog nooit hebben we zoveel mooie stranden gezien in één week. Na deze rondreis over het noorden van Sardinië, hopen we gauw eens terug te gaan voor de zuidelijke helft van het eiland.

GLOW november

In november slapen we alle nachten in ons eigen bed. Wel maken we veel dagtrips tijdens het weekend. We kunnen nog maar een paar maanden gebruik maken van onze Museumkaart en hebben dit hele jaar al veel musea gezien. In november gaan we terug naar Leiden, waar we een maand eerder ook al waren, en treinen we ook een dag naar Amsterdam. Met Vera ga ik ook een avond naar GLOW Eindhoven, waar we samen alle lichtkunstwerken op de foto zetten.

december Kaapverdië

Vorige week vertrokken we, na een drukke periode thuis, naar Kaapverdië, voor een fijne afsluiting van het jaar. Na een paar dagen in Mindelo, zijn we eerst overgestoken naar Santo Antao. Daar hebben we heel veel wandelkilometers gemaakt over dit fantastisch mooie eiland. Morgen reizen we terug naar Sao Vicente, waar we slapen in een strandhuisje, waar we alle rust en ruimte hebben. We zullen 2020 verwelkomen op dit heerlijke plekje op Kaapverdië.

Dat reizen met schoolgaande kinderen nog steeds heel prima kan is duidelijk. We zijn in 2019 maar liefst 82 nachten als gezin op reis geweest. Peter en ik hebben nog zes nachten extra buiten de deur geslapen, waardoor ik bijna een kwart van het jaar heb kunnen doen wat ik het allerliefste doe: de wereld ontdekken met mijn gezin. Het blijft super om te zien hoe jullie allemaal mee lezen, kijken en genieten. Elke reactie op dit blog of één van mijn social media kanalen waardeer ik enorm. Ik vind het nog steeds bizar om te zien hoeveel mensen mijn reizen volgen. Ik hoop dat je ook in 2020 weer geregeld even hier komt lezen, om reisinspiratie op te doen. Heb je al mooie plannen? Laat het me weten in de comments. Dat 2020 maar weer een reislustig jaar mag worden!

Category: FotografiePersoonlijk

Tags:

8 comments

1. Hoewel het niet altijd bestemmingen zijn die hoog op mijn lijstje staan, geniet ik vanaf de zijlijn graag met jullie avonturen mee. Fijn dat jullie je grootste hobby zo vaak kunnen uitoefenen. Bij mij is het qua vakantiedagen altijd enorm passen en meten, maar met vier vakanties en vier weekendjes weg in 2019 hoor je mij absoluut niet klagen. Voor 2020 nog geen concrete plannen, maar dat kan snel genoeg veranderen.

1. Wat leuk om te horen, dat je toch mee geniet, ondanks dat het niet meteen bestemmingen zijn die je zelf kiest. We voelen ons enorm bevoorrecht dat we zo veel hebben mogen reizen. En 4 vakanties plus 4 weekenden klinkt ook heerlijk trouwens! Fijn 2020 gewenst!

2. Echt heel mooi dit te zien. Jullie hebben inderdaad een bijzonder mooi reisjaar gehad. Mijn mooiste trip was naar Ethiopie. Verder ben ik nog naar Frankrijk (Toulouse/Carcasonne) geweest en naar Engeland waar ik meeliep met een liefdadigheidshike van 35 km ergens bij Birmingham. En 2020 moet een speciaal jaar worden voor mij 🙂

1. Ethiopië staat hier heel hoog op de verlanglijst! Helaas alleen mogelijk tijdens onze zomer (want voor een trip korter dan 3 of 4 weken vind ik zo’n reis niet te verantwoorden qua reisafstand en -tijd).. en dan is het daar regenseizoen. Ach, een mens kan niet alles hebben, haha. En 2020 wordt zeker een speciaal jaar voor jou! YES!

3. Leuk om het overzicht te lezen! Wij rijden vandaag van Nizwa naar Sur. Gisteren de Balcony walk inJebel Shams , wat geweldig. En ook met 2wd, fijn om in op je site te lezen dat dat kan!
    Volgend jaar Georgië in de winter en Sri Lanka in de zomer!

1. Wat grappig, dat je dit overzicht al las nog voordat ik het op social media had gedeeld. 🙂 En wat gaaf dat je nu in Oman bent. Genieten daar! De Balcony Walk leek me met kids van 4 en 6 wat te ambitieus, maar we gaan vast ooit eens terug! Mooie vooruitzichten trouwens ook: Georgië en Sri Lanka!