mijn 2018 in foto's

Mijn 2018 in foto’s

leestijd: 4 minuten

Terwijl de laatste uren van 2018 langzaam weg tikken, kunnen wij terugkijken op opnieuw een geweldig mooi reisjaar. Soms voelt dat alleen anders, want er was dit jaar één reis die alle anderen weleens even naar de achtergrond laat verdwijnen. Hoewel die reis de meest spectaculaire was van heel het jaar, is het vooral één gebeurtenis die de rest van de herinneringen overschaduwt. De aardbeving op Lombok heeft veel indruk gemaakt en daarmee zouden we haast vergeten hoeveel fijne en speciale reismomenten de rest van deze rondreis door Indonesië had. De headerphoto maakte ik nog geen 48 uur na de aardbeving, in Loyok op centraal Lombok. Gek genoeg was dat één van de gezelligste momenten van onze hele reis. Kijk je mee, wat we nog meer voor moois deden in 2018?

La Gomera januari

Het lijkt alweer eeuwen geleden, dat we het vuurwerk boven La Gomera zagen knallen, vanuit “ons” boerderijtje bovenop een heuvel. Wat was het heerlijk, om het jaar te starten met een winterzonnetje en 25 graden. Die eerste dag van het jaar maakten we een klim naar het hoogste punt van het eiland: Alto de Garajonay. Daar maakte Vera deze foto van mij.

Rothaargebirge januari

Twee weken later maakten we nog een tripje in januari: we gingen de sneeuw opzoeken in het Rothaargebirge. En wat hadden we geluk. Er lag wel een halve meter sneeuw op sommige plekken. We wandelden, deden wedstrijdjes op de slee en genoten van uitzichten over sneeuwlandschappen en warme chocolademelk.

Algarve februari

In februari gingen we opnieuw naar de zon. Samen met een vriendin uit Taiwan en haar zoontje vlogen we naar de Algarve. Hier waren we op het strand te vinden, maar ook in de sfeervolle stadjes die deze Zuid-Portugese regio heeft. En als kers op de taart vierden we Carnaval in Loulé. Wat een spektakel.

Ameland maart

In maart bleven we dichter bij huis. Ik ging een weekend weg, alleen met onze oudste. Even lekker samen uitwaaien op Ameland. We waren op het strand te vinden, maar ook in de leuke dorpjes van Ameland en we maakten een excursie om zeehondjes te spotten en over een schelpenbank te lopen.

Noord-Griekenland april

Eind april begon de meivakantie al en vlogen we voor 2 weken naar het Noorden van Griekenland. We begonnen en eindigden in Thessaloniki. Van daaruit bezochten we het Pindos gebergte in het noorden van Griekenland, waar we met de auto en de benenwagen een groot deel van dit gebied verkenden. Ook genoten we van een paar dagen strand in Parga en Sivota. Via de grotkloosters van Meteora reisden we naar het Schiereiland Pilion, waar we natuur en strand combineerden.

Moezel mei

Na thuiskomst uit Griekenland gingen we 2 weken later, in mei, een weekend naar de Moezel. We sliepen in Cochem, maar hebben ook verschillende andere stadjes aan de rivier bezocht. Twee jaar terug waren we al eens in de herfst in deze regio en het is leuk om te zien hoe anders het er in elk seizoen uitziet.

Bad-Bentheim juni

Ook in juni waren we bij onze Oosterburen. Dit keer hebben we vanuit Bad Bentheim het kasteel daar bezocht en de dierentuin in Nordhorn. Onze laatste dag gingen we lekker zwemmen in het bad waarnaar de plaats genoemd is.

Bali juli

Eindelijk was het tijd voor onze langste en verste reis van 2018. In juli vlogen we naar Bali, waar we in iets meer dan een week op een aantal mooie, groene plekken in het binnenland verbleven. Van daaruit maakten we dagtrips in de omgeving, maar we genoten ook van de plek zelf. De homestay vlakbij Sidemen, waar de meiden mochten meehelpen om de dagelijkse offers te brengen, was onze favoriet.

Java juli

In de loop van juli staken we met de boot over naar Java, waar we vanuit het oosten stapsgewijs naar Yogyakarta reisden. In deze stad en de omgeving ervan brachten we een week door. Vooral aan onze middag in het geweldige Windusari hebben we heerlijke herinneringen.

Lombok augustus

Begin augustus vlogen we van Yogyakarta naar Lombok, waar we een aantal dagen niet veel meer deden dan de stranden verkennen aan de zuidkust. Op 5 augustus reisden we verder, naar het centrale deel van het eiland, waar rond 8 uur ’s avonds de wereld op z’n kop werd gezet. De volgende dag gingen we terug naar het zuiden, van waar we een aantal mooie dagexcursies gemaakt hebben naar Tetebatu en Setanggor.

Ameland september

In september ging ik opnieuw naar Ameland, dit keer met de jongste spruit. Het was qua weer een stuk aangenamer dan in maart en we fietsen op een kindertandem het hele eiland rond. Onderweg maakten we verschillende stops op de brede zandstranden.

Marokko oktober

Marokko bezochten we al twee keer eerder, maar in oktober zagen we alleen nieuwe plekken. We vlogen naar Rabat en reisden via Meknès naar Fez. Van hieruit gingen we, via Moulay Idriss en Volubilis, naar Chefchaouen. In deze blauwe stad bezochten we onder andere de weekmarkt, die druk bezocht werd door de lokale dames.

We sluiten het jaar 2018 af in het Midden-Oosten. Na een eerste volle dag in Dubai, waar we niet direct enthousiast van werden, reisden we met de bus naar Muscat. Wat een compleet andere stad. We hebben Muscat en omgeving verkend en momenteel reizen we van hieruit, via Nizwa, verder het land door.

Oman Misfat Al Abriyyin

Een absoluut hoogtepunt in de omgeving van Nizwa is Misfat Al Abriyyin, in het Hajar gebergte. Het dorpje zelf is al een hele toffe plek, met haar bijzondere irrigatiekanaal, maar de omgeving is pas echt spectaculair. Eergisteren maakten we daar een geweldige hike.

En zo komt er een eind aan een heerlijk reisjaar, waarbij we 78 nachten in homestays, appartementen, guesthouses en hotels doorbrachten. Inmiddels zitten beide meiden op school, maar je ziet: dat hoeft geen belemmering te zijn om lekker te reizen met het gezin. 2018 Is een reisjaar dat wij niet gauw zullen vergeten. We willen jullie bedanken voor het mee reizen via mijn blogs en social media posts. Elke reactie heb ik met veel plezier gelezen en ik hoop dat je in 2019 weer van de partij bent. We hebben in elk geval al heel wat leuke plannen gemaakt voor de komende tijd. En jij? Wij klinken morgen in elk geval op reislustig 2019 voor iedereen!

Category: FotografiePersoonlijk

Tags:

8 comments

1. Wat een mooi overzicht. Heerlijk om te lezen. Goed ook om even terug te kijken naar alle mooie momenten. Want ik kan me voorstellen dat zo’n ervaring als in Lombok daar toch – ongewild – een schaduw over werpt.

1. Ja, absoluut.. maar onze nieuwe reis door Oman heeft er wel echt voor gezorgd dat die gebeurtenissen wat verder naar de achtergrond zijn verdwenen. En we kijken zeker terug op mooie reizen. 🙂

2. Wat een fantastische reizen hebben jullie weer gemaakt! Leuk om ook bekende plekken zoals Ameland en Cochem bij je terug te zien! En ja, zo’n aardbeving… dat is wel iets wat alles even in een ander perspectief zet.

3. Wat een heerlijke rijkdom als je zoveel mooie reizen kunt maken met je gezin en je kinderen zoveel cultuur en natuur kunt laten zien van alle verschillende bevolking.. Geweldig…. Ik wens jullie voor 2019 alle goeds en gezondheid en nog heel veel mooie reizen🎉🌞🌴

4. Wat een heerlijk reisjaar hebben jullie er op zitten! Ik kan me voorstellen dat de aardbeving behoorlijk veel indruk heeft gemaakt. Wij zitten nu op Gili Air en zien nog steeds de sporen van deze ramp. Ik ben benieuwd waar jullie in 2019 allemaal gaan belanden 🙂

1. Ik kan me voorstellen dat de puinhoop niet zomaar zo snel opgeruimd zal zijn, maar fijn dat de eilanden daar al wel weer goed toegankelijk zijn. Lekker genieten van het paradijs!