Lake Koman Ferry

Lake Koman Ferry naar Valbona

leestijd: 5 minuten

Lake Koman is voor ons de toegangspoort tot het bergachtige noorden van Albanië en meer specifiek voor Valbona. Een tocht met de Lake Koman Ferry is volgens ieder die ermee is overgestoken een onvergetelijke ervaring. Het is dan ook bij de planning van onze route door Albanië al vroeg duidelijk dat deze overtocht zeker onderdeel van onze rondreis moet worden. Een boottocht door een landschap dat vergelijkbaar zou zijn met de fjorden van Noorwegen willen we tenslotte niet missen.

Komanmeer of Koman Lake

Het Komanmeer of Koman Lake is een stuwmeer in de Drinrivier, tussen Fierzë en Koman. Waar Fierzë nog echt een plaatsje is met zo’n 1000 inwoners, bestaat Koman eigenlijk uit een handvol huisjes, een paar eenvoudige overnachtingsmogelijkheden en de aanlegsteiger voor de boten. Overigens trekken steeds meer mensen weg uit deze regio. Dat Koman een meer is blijkt bij aankomst ook wat anders dan vooraf gedacht. Het heeft echt meer weg van de Noorse Fjorden en lijkt een langgerekt blauw lint, dat tussen de bergen door voert. Hier en daar is dit “meer” amper 50 meter breed, terwijl aan weerszijden de rotsen hoog oprijzen. Op andere plekken is het meer veel weidser en staan er op de glooiende, groene heuvels enkele boerderijen.

Koman Lake - soms breed en soms smalSoms is het meer enorm breed en soms best smal

De weg naar Koman

Onze veerboot in Koman vertrekt om 9 uur in de ochtend, net als de andere bekende maatschappijen. Voor mij een reden om een overnachtingsplek zo dicht mogelijk bij de boot te zoeken. Zelfs na jaren ochtendterreur van onze 2 dames ben ik nog steeds moeilijk mijn bed uit te branden. Vrijwillig voor dag en dauw eruit is dan ook geen optie, als het niet echt noodzakelijk is. De paar slaapplekken in Koman krijgen echter zulke slechte reviews, dat ik toch kies voor een accommodatie in Shkodër. Volgens google maps zo’n anderhalf uur rijden naar Koman, maar ik heb geen beste verhalen gehoord over de weg.

De jongen bij de receptie weet ons te vertellen dat de meeste reizigers die de Koman Ferry nemen rond 6 uur vertrekken. En zo zitten ook wij om kwart over 6 in de auto. Dat is maar goed ook, want het eerste deel van de weg is vooral bochtig. Vanaf ongeveer halverwege laat ook de kwaliteit van het wegdek steeds meer te wensen over en komen we nog maar moeizaam vooruit. De minibusjes, die tours naar Koman aanbieden, schieten een stuk beter op. Toch ben ik blij dat we eigen vervoer hebben. Zo kunnen we van de schitterende omgeving genieten. Uiteindelijk zijn we tegen half 9 bij de aanlegsteiger aan het Koman Lake.

Berisha Ferry KomanTegen half 9 bij de aanlegsteiger

Als je een verzameling huisjes ziet en ineens super strak asfalt weet je dat je in Koman bent aangekomen. Rijd omhoog en door de donkere tunnel en stop niet voor allerlei mannetjes die je tickets proberen aan te smeren, zelfs als je die al hebt. Aan de andere kant wacht de boot.

Hoe ziet de overtocht eruit?

In tweeëneenhalf uur vaar je van Koman naar Fierzë. Afhankelijk van de keuze van je boot en het seizoen deel je die met meer of minder toeristen, lokaal of internationaal. Naast de twee grotere veerdiensten van 9.00 uur zagen we ook een tot boot omgetoverde bus, die slechts door locals bevolkt werd. Deze boot stopte echter bij vrijwel elke boerderij die we onderweg tegen kwamen. Aan boord van onze eigen veerboot waren een toilet en een minibar. Het bovendek had een overkapping en je kon ook binnen zitten.

Even na 9 uur ’s ochtends vertrekken alle boten vrij kort na elkaar. Laat je niet van de wijs brengen door de doordringende scheepstoeter, als je nog even gauw wat inkopen doet of een sanitaire stop maakt in één van de twee horecagelegenheden. Zodra je de aanlegsteiger verlaten hebt vaar je door een soort sprookjeslandschap. Watervallen komen naar beneden over bergwanden met diverse tinten groen. Het water uit de verschillende zijriviertjes is zo mogelijk nog blauwer dan dat van het Koman meer zelf. In de verte lonken besneeuwde toppen. Zo nu en dan piepen ze even tussen de grillige heuvels door.

Lake Koman Ferry - verschillende kleuren blauw en groenDe vele tinten groen onderweg

Maatschappij kiezen

Op aanraden van een lokale reisagente, die we onze eerste dag in Albanië ontmoeten, heb ik gereserveerd voor de veerboot. De Koman Ferry ziet steeds meer bezoekers en begin mei hebben veel mensen vakantie. Bovendien varen we op 1 mei, de dag van de Arbeid waarop veel mensen vrij zijn. Een paar passagiers zou geen punt zijn, maar een plekje voor de auto zou anders wel eens lastig kunnen worden. Ze had gelijk. Bij aankomst in Koman is het een drukte van belang en uiteindelijk gaat het autodek van onze veerboot tot de nok vol.

Eigenlijk bij toeval heb ik gereserveerd bij Berisha. Op het moment van boeken dacht ik dat dit de maatschappij met de grootste autoveerboot was. Echter gaan de ontwikkelingen in Albanië best snel en inmiddels is er een maatschappij bij gekomen met een nog grotere boot. Deze maatschappij vertrekt ook op de veel gusntigere tijd van 12.00 uur in Koman. Om 9.00 uur varen zij uit vanaf Fierzë.

de overtocht met BerishaOnze overtocht met Berisha

Ons is Berisha prima bevallen. Via de website is boeken heel makkelijk en we hebben een paar keer mail contact, omdat vanwege de drukte vooraf betalen noodzakelijk is. Dit wordt allemaal super geregeld. Andere opties om rond 9 uur vanuit Koman te vertrekken zijn Rozafa (ook met autodek), Boat Dagobia (de omgebouwde bus die bij elk huisje aanmeert, zonder autodek en tegenwoordig onderdeel van Barisha) en Mario Molla, die met de gele “Annika” vaart. Ook Annika heeft geen autodek, maar een motor of fiets kan wel mee.

We betaalden 5 euro per persoon, de kinderen waren gratis. Voor de auto betaal je naar vierkante meter. Het merk en kenteken geef je vooraf door. Tickets van Boat Dagobia zijn een derde goedkoper en bij de nieuwe maatschappij Alpin een derde duurder (hoewel ze voor auto’s een lagere standaardprijs hanteren).

Wil je liever je huurauto niet meenemen op de veerboot, maar toch de overtocht maken? De Koman Ferry die om 9.00 uur afvaart en tegen twaalven aankomt in Fierzë, gaat om 13.00 uur gewoon weer terug naar Koman.

Lake Koman AlbaniëGenieten van de tweeëneenhalf uur durende tocht over het Koman meer

Aankomst in Fierzë

Tegen twaalf uur komen we aan in Fierzë, met een beetje spijt dat onze overtocht over het prachtige Koman meer erop zit. Waar we de auto achterwaarts op de veerboot moesten manoeuvreren, best een beetje spannend, rijden we er hier heel gemakkelijk af. Ook hier is weer horeca aanwezig. Zo te zien kan je er prima een hapje eten en wat drinken, of even een plaspauze houden als je op de boot liever niet wilde gaan. Er staan een aantal taxi’s klaar om mensen naar Valbona te brengen, maar wij zijn blij dat we onze eigen huurauto hebben. Zo kunnen we overal stoppen om van de indrukwekkende landschappen te genieten en in Bajram Curri nog wat inkopen doen. In Valbona zijn namelijk geen winkels en zelfs een bakker is er niet.

Overnachten

Zoals gezegd zijn de overnachtingsmogelijkheden in Koman behoorlijk Spartaans. Zo zagen ze er van de buitenkant ook echt uit. Het appartement dat wij in Shkodër geboekt hadden bleek bij aankomst niet meer te bestaan. Heel snel hebben we daarom een betaalbaar hotel opgezocht met goede reviews. Achteraf bleek dit een uitstekende keus. Het personeel was super vriendelijk en de kamers helemaal prima, zeker voor de prijs.

Category: AlbaniëRondreizen

Tags:

Reageer!


2 comments

  1. Jeej, wat een gave natuur! Ik moet Jan toch eens enthousiast zien te maken om dit deel van de wereld te ontdekken want zo te zien is het ontzettend ons ding qua natuur!