huurauto Lissabon

De huurauto maffia van Lissabon

Geschatte leestijd: 6 minuten

Een goedkope huurauto vinden is in de Zuid-Europese landen meestal niet zo’n probleem is onze ervaring. Toen we er een dag of 4 voor vertrek naar Portugal achter kwamen dat een huurauto boeken blijkbaar niet op de to-do list had gestaan gingen we er dus vanuit dat het geen probleem zou zijn om alsnog een last minute huurauto te vinden voor een redelijke prijs. Na een rondje googelen vonden we al snel een mooie deal voor een huurauto Lissabon: 150 euro voor een middenklasse auto voor een week leek ons perfect. Hoe anders zou het uiteindelijk uitpakken.

Huurauto Lissabon vaak met beperkte kilometers

Bij het nalezen van de huurovereenkomst viel mijn oog plotseling op het zinnetje “beperkte vrije kilometers: 60 per dag”. Iedereen die weleens een auto gehuurd heeft zal meteen snappen dat 60 kilometer per dag niks is en dat de extra €0,35 per kilometer die daarna erbij zou komen al gauw zou oplopen tot een bedrag dat vele malen hoger zou zijn dan die 150 euro. Zoals altijd had ik een auto gekozen die kosteloos geannuleerd kon worden en een telefoontje was gauw gedaan. Aan de andere kant van de lijn werd mij verteld dat beperkte kilometers bij een huurauto in Lissabon heel gebruikelijk zijn. Voor mij was dit de eerste keer dat er geen onbeperkte kilometers aan een huurauto verbonden waren, wel iets om een volgende keer op te letten.

huurauto Lissabon AirportAuto huren in Lissabon Airport? Let op of onbeperkte kilometers zijn inbegrepen

Nieuwe huurauto boeken

Een tweede rondje op internet resulteerde in een nieuwe boeking: dit keer met onbeperkte kilometers EN een stuk goedkoper nog, net iets meer dan 100 euro. Bovendien is dit bedrag inclusief verzekering, zonder eigen risico. Volgens een grote groene knop. De auto zou nu een Opel Astra of vergelijkbaar zijn. Prima voor een weekje Portugal, leek ons.

Verrassingen bij aankomst in Lissabon

Bij aankomst in Lissabon willen we onze huurauto ophalen, maar dat gaat iets anders dan verwacht. Nadat we hebben aangegeven dat we geen navigatie nodig hebben voor een belachelijk bedrag per dag, maar dat we een eigen navigatiesysteem bij ons hebben, krijgen we te horen dat onze bagage mogelijk niet in de auto zal passen. Verbaasd leg ik uit dat we ook met een Opel Astra naar de luchthaven in Nederland zijn gereden, dus dat het dan hier ook wel in een Opel Astra of vergelijkbaar zal passen. Dat vergelijkbaar is volgens de dame achter de balie een Renault Clio. Ik vertel haar dat een Clio naar mijn idee een categorie lager is, maar volgens haar is zo’n een dure benzine-auto ook onvoordelig. We kunnen beter een categorie hoger nemen, dan krijgen we een diesel en een hele mooie Mercedes. Dit begint inmiddels een behoorlijk vervelend gesprek te worden en het volgende verkooptrucje wordt er alweer bij gehaald: of we ons eigen risico willen afkopen voor 23 euro per dag. Ik hoor amper wat ze zegt, want op deze standaard optie gaan we nooit in, we hebben nog nooit wat gehad met een huurauto en dat zal deze keer ook best wel meevallen.

Lissabon Airport auto hurenGa je een auto huren in Lissabon Airport? Wees voorbereid op veel verkooppraatjes

Goedkope huurauto Lissabon uiteindelijk duurkoop

Als we dus ook dat aanbod afslaan gaan we naar de betaling… eindelijk… maar volgt een nieuwe verrassing: onze creditcard heeft niet voldoende ruimte. Duhwat?! Dat komt namelijk omdat we geen eigen risico willen afkopen, dan blokkeren ze een bedrag van 2500 euro op de creditcard. Een kaart waarmee we ook al de nodige andere betalingen hebben gedaan deze maand. Daar gaat dus geen 2500 euro meer bij. Tja… dan zit er maar 1 ding op wordt ons verteld: de verzekering van 23 euro nemen. Per dag dus. Mijn reactie dat dit niet op mijn voucher staat wordt weggewuifd en ook mijn voorstel om de borg via pin of contant te voldoen wordt niet geaccepteerd. Ik mag onze bank wel even bellen om te informeren of ze iets kunnen doen aan de ruimte op de creditcard. Die bank die inmiddels al een uur of 3 gesloten is. We doen een poging om de auto ter plekke te annuleren, er zijn andere verhuurbedrijven genoeg hier en we beginnen ineens een vermoeden te krijgen waarom ons bedrijf het enige is zonder lange rij ervoor. De mevrouw achter de balie vertelt ons vriendelijk dat dit geen mogelijkheid is, maar zelfs al zou dat wel zo zijn, dan nog zullen de andere aanbieders hier allemaal dezelfde voorwaarden hanteren. Jee! Zelfs een Indiër zou hier nog veel van kunnen leren qua oplichterspraktijken. Welkom in Portugal!

1-0 voor de huurauto maffia van Airport Lissabon

Wij laten ons echter niet zomaar bij de poot nemen en laten zien dat op onze voucher niks staat over deze maatregelen omtrent het eigen risico en we vragen om een oplossing van hun kant. De dame achter de balie stelt voor om de tussenpersoon te bellen en het probleem daar voor te leggen. Een vriendelijke Engelssprekende dame vertelt me dat dit punt wel degelijk wordt uitgelegd in de voorwaarden onderaan de voucher. Op pagina 3 van mijn printje, helemaal onderaan, staat een zinnetje waaruit blijkt dat de klant moet zorgen voor voldoende ruimte op de creditcard als hij kiest voor het niet afkopen van het eigen risico. Ze heeft gelijk. Het staat er echt. Als je heel goed leest. En daarmee is de zaak afgedaan en wordt onze auto in één klap anderhalf keer zo duur. En dat terwijl in de boeking met grote letters werd aangegeven dat deze auto zonder eigen risico werd aangeboden. Als je de knop waar dit opstond uitklapt lees je echter dat dit met uitzondering van het blijvend eigen risico is van 2500 euro. 1-0 voor de huurauto maffia van Lissabon Airport.

Goedkoop auto huren Lissabon AirportGoedkoop auto huren Lissabon kan eindigen met een dure auto

Een goedkope huurauto boeken doe je dus niet zo!

Waren we naïef omdat de prijs zo laag was? Geen idee. In Zuid-Afrika huurden we voor eenzelfde bedrag een auto en ook op 1 van de Canarische eilanden hebben we eerder voor een vergelijkbaar bedrag een auto gehuurd. Aangezien ik kort geleden hoorde dat Portugal één van de armste landen van Europa is vond ik het niet vreemd.

Waren we naïef omdat we de voorwaarden niet goed hebben gelezen? Ja. Het was helemaal onze eigen schuld dat we de verwarrende kleine lettertjes niet goed hebben doorgelezen. Maar dit is al minstens de 20ste keer dat we een auto huren en nog nooit eerder hebben we zoiets meegemaakt als hier in Lissabon.

En we zijn niet de enigen die over die kleine lettertjes heen gelezen hebben. Op het moment dat we met de klantenservice van onze tussenpersoon stonden te bellen stond aan de balie naast ons een mevrouw ook te bellen en exact hetzelfde verhaal uit de doeken te doen. Dus mensen: wees gewaarschuwd. Wil je een auto huren in Lissabon dan ligt de maffia op de loer en die straft elke onoplettendheid genadeloos af. Geen leuk begin van je vakantie kan ik je vertellen. Niet om het geld, daar komen we wel overheen, maar om het gevoel bedonderd te zijn en met de rug tegen de muur te staan terwijl je amper geland bent.

Wil je zeker weten een Auto huren in Lissabon OF een andere plek ter wereld zonder dit gedoe? Over Sunny Cars horen we niets dan lof en de All-inclusive service volgens Sunny Cars klinkt ons inderdaad prima in de oren.

Voor ons was dit, gelukkig, de eerste slechte ervaring met het huren van een auto. Heb jij ooit iets dergelijks meegemaakt?

Category: PortugalReistipsReviews

Tags:

Reageer!


44 comments

  1. Beste Yvonne,

    Een nuttig artikel, maar waarom is de naam van het betreffende bedrijf niet vermeld? Dat is toch nuttige informatie voor iemand die ook in Portugal een auto wil huren.

    Met vriendelijke groet,

    Gerrit Jan Bel

    1. Sorry voor de late reactie, het was een drukke tijd hier. Ik heb daarvoor gekozen omdat ik het idee heb dat minstens driekwart van de bedrijven hier hetzelfde werken. Daarom noem ik het ook de huurauto maffia van Lissabon… 😉 Maar omdat je er zo expliciet naar vraagt: het is Dollar… via een tussenpersoon geboekt.

  2. Nog een aanvulling op ons autohuurverhaal in Lissabon. Een dag later kregen wij een boete van 50 euro, omdat wij de auto niet vol hadden getankt. Nee, inderdaad, we hadden de auto 4,5 km voor het auto inleverpunt volgetankt. Er kon dus zeker nog 250 ml in! Zo is het toch nog gelukt geld aan ons te verdienen.

  3. Wij zijn net terug van weekje portugal. Omdat plannen veranderden huurauto gehuurd via Cardelmar met afkoop alle risico’s. Inderdaad belachelijk goedkoop, 40 euro voor 4 dagen. Dus ook wij zijn dan extra alert. We kregen een diesel, waarvoor je dan extra belasting moet betalen, maar dat was 8 euro en dat haal je er met tanken en zuiniger rijden wel uit. Het grote verdienmodel is inderdaad het eigen risico. Daar moeten ze hun winst uit halen. De auto (Goldcar) wordt in een half donkere garage door een medewerker gescand op de meest lullige gebruikssporen. Dit wordt aangetekend op het contract. Let op: deze zijn nooit te zien op een foto. Wij hebben ook meegekeken. Het kan natuurlijk heel makkelijk dat je dan toch een krasje over het hoofd ziet, die ze daarna van je eigen risico kunnen aftrekken. Via cardelmar kan je dit dan wel terugkrijgen, maar als die steeds moeten uitkeren zal het vanzelf duurder worden. Zo’n bedrijf ertussen is mogelijk wel je bescherming. Ze kunnen dan moeilijk alles gaan declareren, want dan gaat Cardelmar niet meer met ze in zee (hoop ik). Als de auto inlevert wordt de auto weer gescand door de medewerkers. Omdat we in de nacht inleverden weten we de uitkomst nog niet. Er wordt 1200 euro geblokkeerd op je creditcard. Dat mogen ze een maand blokkeren. Wij weten zeker dat er geen krasje bij is gekomen. Een andere man aan onze balie moest 120 euro betalen voor beschadiging aan velg waarvan hij zeker wist dat het er al zat. Dus je kan voor 24 euro per week een fiat panda huren ( met eigen risico) maar koop in ieder geval het eigen risico af.

    1. Haha, dat verhaal van die diesel kregen wij ook te horen. Wij hebben er toen voor bedankt, want we hadden uitgerekend dat we dan zeker 200 km per dag moesten rijden om het zelfs maar terug te verdienen en dat haalden we niet. 🙂 Inderdaad, eigen risico afkopen is zeker slim! Ik hoop dat ’t met die brandstof wat je vertelde opgelost wordt.

  4. Gebeurt ook in Ierland, Polen en de USA. Echt al zo vaak meegemaakt. Ik ben dan ook altijd blij dat onze tussenpersoon een 24-uurs servicenummer heeft plus duidelijke uitleg op het voucher, ook in het Engels, Portugees of Kroatisch, waarin aan de verhuurder wordt uitgelegd dat het eigen risico in Nederland al is afgedekt. Dat is al een paar keer afdoende geweest. Ik betaal liever wat meer vooraf, dan dat ik ter plekke voor onoverzichtelijke toeslagen kom te staan. Je kan echt geen auto huren voor 10 euro per dag, dat is per definitie verdacht.

    Nog een tip: boek ruim van te voren. Als je nu een auto in Lissabon voor over 2 weken zoekt, betaal je 388 euro voor een week (all-in dus, dat wel), terwijl die zelfde auto over 8 weken nog maar 214 euro is. Net als bij vliegtickets stijgen de prijzen bij een toegenomen aantal boekingen.

    1. Dat klinkt handig zo’n tussenpersoon. En inderdaad als de prijs echt belachelijk laag is dan is dat meteen al reden om nattigheid te voelen! Wij boeken altijd maanden van te voren, maar waren het de laatste keer vergeten. Twee weken voor vertrek waren de prijzen nog steeds vergelijkbaar met wat we nu voor Mallorca vonden (voor over een aantal maanden). Misschien verschilt dit per plaats en per reisperiode ook wel.

  5. Ook hier hebben wij vorige week ruzie mee gehad. Wij hadden een andere naam op de credit card staan dan op het rijbewijs van de chauffeur. Dat mocht niet. Uiteindelijk mocht het wel maar dan moesten we full insurance afsluiten. Kosten zo’n 150 euro extra. pfffff…

  6. Wat een nare ervaring. Tot hiertoe hebben wij nog geen enkele farce voorgehad met huurauto’s al moet ik er wel bij vermelden dat deze in de meeste gevallen mee inbegrepen zitten en de trips die we doen, we hoeven dus zelf niets hiervan te regelen. Als we zelf een auto willen huren dan doen we dit in bijna alle gevallen met Sunny Cars – http://www.sunnycars.com – zij hebben kantoren overal ter wereld en zijn altijd heel duidelijk in hun contracten en service, dus geen verborgen addertjes onder het gras. Hopelijk hebben jullie toch nog genoten van Portugal en Lissabon 🙂

    1. Gelukkig dat jullie nog nooit dit soort gedoe hebben meegemaakt Jempi. Voor ons was dit ook de eerste keer, ik vraag mezelf af of het komt doordat ik in eerste instantie vergeten was een auto te reserveren en daardoor te snel ben geweest. Ach… een goede les voor een volgende keer. Fijn dat jullie altijd goede ervaringen met Sunny Cars hebben, ik ga het onthouden!

  7. Huurauto maffia hebben wij een paar weken geleden ook in Zuid-Italië meegemaakt. Vragen waar we naartoe gaan en dat maar dwingend zeggen dat het absoluut noodzakelijk is extra verzekeringen af te sluiten omdat onze verzekering niet dekkend zou zijn (wat gewoon all risk zonder eigen risico was). Ze proberen je met alles honderden euro’s extra te laten betalen en komen met de meest rare verhalen op de proppen.

    1. O serieus? Goed om te weten, want ik zat toevallig van de week te denken dat Puglia mij fantastisch lijkt voor volgend voorjaar. Lekker met de auto op ontdekking daar. Maar ergens had ik dit wel een beetje verwacht. Een Zuid-Italiaan die ik in India ontmoette zei ooit tegen me: Zuid-Italië is net als India. 🙂

  8. Goh, ik heb afgelopen jaar helemaal geen problemen gehad met mijn huurauto in Lissabon. En ik bracht hem mét een deuk en een kras terug 😉 Ik boek mijn huurauto’s in het buitenland altijd via Dreizen (daar werkt mijn zus, handig!) en daar regelen ze gewoon alles, afkopen verzekering/eigen risico, hele mikmak. Geen gezeur met kilometers niets. Ik doe dit nu al meer dan 10 jaar en als ik jouw blog zo lees, dan blijf ik het nog 10 jaar zo doen 😉

    1. Wat handig zo’n zus bij D-reizen! In de tijd dat reizen boeken via internet nog niet zo makkelijk was boekte ik heel vaak bij D-reizen, goeie ervaringen mee. 🙂 Misschien moet ik daar volgende keer ook weer eens naar kijken.

  9. Wat een ellende soms met die verhuurmaatschappijen he! In Amerika werken de balie medewerkers op provisiebasis, daar proberen ze je echt van alles aan te smeren. In Marokko was ons creditcardlimiet ook te laag en moesten we het eigenrisico afkopen (stond inderdaad ergens in de voorwaarden)

    1. Ah, dus het komt op meer plaatsen voor. Bij ons was dit de eerste keer dat we dit meemaakten, wel goed om een volgende keer rekening mee te houden iig.

  10. Jee wat een ellende zeg! Ze zetten je dan zo voor het blok, dat je bijna geen kant meer op kan… Wel fijn dat je dit met ons deelt! Hopelijk is Portugal ondanks dit alles, toch nog heel leuk geweest!!!

  11. Wat jammer om zo je vakantie te moeten beginnen! Goed om rekening mee te houden! Zelf lees ik ook vaak snel over de contracten heen… Niet meer doen dus 😉

    1. Niet meer doen idd! Goed lezen, had er nooit bij stil gestaan dat dit soort rare kleine lettertjes ergens onderaan konden staan. Gelukkig kan ik op deze manier anderen er alert op maken.

  12. Wat ontzettend zuur zeg! Inderdaad niet eens door het bedrag dat erbij komt, maar het is geen lekker begin van je vakantie.. Goed artikel om mensen hier waakzaam over te maken, want ik moet bekennen dat ik de regels en voorwaarden altijd vrij vluchtig lees.. Ik heb gelukkig nog nooit last gehad met het huren van auto’s in het buitenland (even afkloppen!). Integendeel: in Estland reed onze verhuurder nog een heel stuk met ons mee; om leuke verhalen te vertellen én om te zorgen dat we een van zijn genoemde highlights niet zouden missen door wat wegwerkzaamheden. Uiteindelijk heeft ie de tram terug naar kantoor gepakt. Zo lief!

    1. Gelukkig dat je zelf nog nooit gedoe hebt gehad met het huren van een auto, het is echt geen leuk begin van de vakantie. En wat een superfijne ervaring in Estland! Jij hebt door Estland rondgereden? Leuk! Wij zijn in Tallinn gebleven, maar had best meer van het land willen zien.

    2. Maar in een week kun je volgens mij behoorlijk wat zien van het land, zou dat ook heel graag eens doen, misschien in combinatie met de andere Baltische staten.

  13. Wat een gedoe joh! Goed om te weten, want ook ik wil nog graag eens een auto huren in Lissabon. Ik zal dan extra goed op de voorwaarden letten!

    1. Ja zeker doen Marcella en verdiep je ook even in het tolsysteem. Er zijn 2 systemen: met betalen bij poortjes en een elektronisch systeem, waarvoor je een speciaal kastje moet huren.

  14. Oooh wat een narigheid! Wij hadden ook een huurauto gehuurd in Lissabon, en daar vertelden ze pas achteraf over de 80 euro extra die we moesten betalen omdat we op een andere locatie de auto weer inleverden. Niet extreem veel geld, maar het voelt gewoon alsof ze je bedonderen en dat is niet fijn :(.

    1. Dat is ook een leuke verrassing achteraf! Wij krijgen misschien nog een extraatje… volgens de dame bij het loket kwamen wij niet op de snelwegen met het elektronische betaalsysteem. Doordat we op de terugweg via een dorpje reden dat we nog graag wilden zien kwamen we een kilometer of 5 toch nog op zo’n snelweg… heb gelezen dat je dan achteraf een boete thuisgestuurd krijgt. Ben benieuwd.

  15. Ben ik blij dat we toen van te voren een auto hadden gehuurd. Niet te doen zo. Had al vaker iets gehoord over auto´s huren in Lissabon en dat ze er rare praktijken op nahielden. Ook proberen ze vermeende `schade´ op je te verhalen. Gelukkig had ik van te voren foto´s genomen van alle stukken schade en hadden ze geen poot om op te staan, maar als ik dat niet had gedaan was het een leuk grapje geworden.

    1. Wij hadden de auto ook van te voren gereserveerd Niels, of bedoel je dat niet? Na al deze ellende bij de balie waren we extra bedacht op geintjes omtrent schade, aangezien we alsnog 75 euro eigen risico hadden na afkoop van het eigen risico. We zijn zelfs teruggegaan naar de balie om te melden dat er extra schade was die niet op ons papiertje was aangekruist en hebben dat laten toevoegen. Bij het terugbrengen werd de auto ook door 2 man van binnen en buiten extreem goed geïnspecteerd, maar ze hebben niks gevonden gelukkig.

    2. Dat had ik niet helemaal meegekregen na het lezen van je post. *te snel gelezen*. Goed dat je die extra schade hebt gemeld. Anders had je naar die 75 euro kunnen fluiten. Echt maf dat ze daadwerkelijk met 2 man de binnen en buitenkant gaan inspecteren. Dat is letterlijk zoeken naar problemen. Gelukkig niks gevonden. Het zijn niet de leukste dingen van een vakantie.

    3. Zo hadden wij het ook nog nooit meegemaakt inderdaad, met 2 man sterk zo te inspecteren. Weer een ervaring wijzer. 🙂 In Zuid-Afrika werd er trouwens amper gekeken bij het inleveren. Wij hadden extra krasjes op de zijkant gekregen door doornenstruiken in Kruger, maar er werd alleen vluchtig gekeken en we hebben er niks meer van gehoord. Zo kan het dus ook.

  16. Wow, wat een verhaal. Wij zijn altijd extreem op onze hoede als we een auto huren (en ik lees inmiddels al die lappen tekst uitvoerig), meestal gaat het goed maar het kan ook enorm mis gaan. Wij huurden auto’s voor een habbekrats en voor meer, zoals nu in Amerika waar ze er ook wat van kunnen met kleine letters enzo . Liever thuis al iets meer regelen dan enorm gezeur ter plekke. Echt balen dit soort ervaringen.

    1. Dit was van al die auto’s die we ooit gehuurd hebben de eerste keer dat er problemen waren. We zijn vaak best argwanend met dit soort dingen, maar de laatste tijd wat nonchalanter geworden. Meteen afgestraft dus. Nu weer goed opletten dus met dit soort dingen!

    1. Nee, dat wisten wij ook niet, waren er echt door verrast. Vanaf nu lezen we alles ook 3x na. Verder gelukkig een leuke tijd gehad hoor. 🙂

%d bloggers liken dit: