huurauto Lissabon

De huurauto maffia van Lissabon

De huurauto maffia van Lissabon

Geschatte leestijd: 6 minuten

Een goedkope huurauto vinden is in de Zuid-Europese landen meestal niet zo’n probleem is onze ervaring. Toen we er een dag of 4 voor vertrek naar Portugal achter kwamen dat een huurauto boeken blijkbaar niet op de to-do list had gestaan gingen we er dus vanuit dat het geen probleem zou zijn om alsnog een last minute huurauto te vinden voor een redelijke prijs. Na een rondje googelen vonden we al snel een mooie deal voor een huurauto Lissabon: 150 euro voor een middenklasse auto voor een week leek ons perfect. Hoe anders zou het uiteindelijk uitpakken.

Huurauto Lissabon vaak met beperkte kilometers

Bij het nalezen van de huurovereenkomst viel mijn oog plotseling op het zinnetje “beperkte vrije kilometers: 60 per dag”. Iedereen die weleens een auto gehuurd heeft zal meteen snappen dat 60 kilometer per dag niks is en dat de extra €0,35 per kilometer die daarna erbij zou komen al gauw zou oplopen tot een bedrag dat vele malen hoger zou zijn dan die 150 euro. Zoals altijd had ik een auto gekozen die kosteloos geannuleerd kon worden en een telefoontje was gauw gedaan. Aan de andere kant van de lijn werd mij verteld dat beperkte kilometers bij een huurauto in Lissabon heel gebruikelijk zijn. Voor mij was dit de eerste keer dat er geen onbeperkte kilometers aan een huurauto verbonden waren, wel iets om een volgende keer op te letten.

huurauto Lissabon AirportAuto huren in Lissabon Airport? Let op of onbeperkte kilometers zijn inbegrepen

Nieuwe huurauto boeken

Een tweede rondje op internet resulteerde in een nieuwe boeking: dit keer met onbeperkte kilometers EN een stuk goedkoper nog, net iets meer dan 100 euro. Bovendien is dit bedrag inclusief verzekering, zonder eigen risico. Volgens een grote groene knop. De auto zou nu een Opel Astra of vergelijkbaar zijn. Prima voor een weekje Portugal, leek ons.

Verrassingen bij aankomst in Lissabon

Bij aankomst in Lissabon willen we onze huurauto ophalen, maar dat gaat iets anders dan verwacht. Nadat we hebben aangegeven dat we geen navigatie nodig hebben voor een belachelijk bedrag per dag, maar dat we een eigen navigatiesysteem bij ons hebben, krijgen we te horen dat onze bagage mogelijk niet in de auto zal passen. Verbaasd leg ik uit dat we ook met een Opel Astra naar de luchthaven in Nederland zijn gereden, dus dat het dan hier ook wel in een Opel Astra of vergelijkbaar zal passen. Dat vergelijkbaar is volgens de dame achter de balie een Renault Clio. Ik vertel haar dat een Clio naar mijn idee een categorie lager is, maar volgens haar is zo’n een dure benzine-auto ook onvoordelig. We kunnen beter een categorie hoger nemen, dan krijgen we een diesel en een hele mooie Mercedes. Dit begint inmiddels een behoorlijk vervelend gesprek te worden en het volgende verkooptrucje wordt er alweer bij gehaald: of we ons eigen risico willen afkopen voor 23 euro per dag. Ik hoor amper wat ze zegt, want op deze standaard optie gaan we nooit in, we hebben nog nooit wat gehad met een huurauto en dat zal deze keer ook best wel meevallen.

Lissabon Airport auto hurenGa je een auto huren in Lissabon Airport? Wees voorbereid op veel verkooppraatjes

Goedkope huurauto Lissabon uiteindelijk duurkoop

Als we dus ook dat aanbod afslaan gaan we naar de betaling… eindelijk… maar volgt een nieuwe verrassing: onze creditcard heeft niet voldoende ruimte. Duhwat?! Dat komt namelijk omdat we geen eigen risico willen afkopen, dan blokkeren ze een bedrag van 2500 euro op de creditcard. Een kaart waarmee we ook al de nodige andere betalingen hebben gedaan deze maand. Daar gaat dus geen 2500 euro meer bij. Tja… dan zit er maar 1 ding op wordt ons verteld: de verzekering van 23 euro nemen. Per dag dus. Mijn reactie dat dit niet op mijn voucher staat wordt weggewuifd en ook mijn voorstel om de borg via pin of contant te voldoen wordt niet geaccepteerd. Ik mag onze bank wel even bellen om te informeren of ze iets kunnen doen aan de ruimte op de creditcard. Die bank die inmiddels al een uur of 3 gesloten is. We doen een poging om de auto ter plekke te annuleren, er zijn andere verhuurbedrijven genoeg hier en we beginnen ineens een vermoeden te krijgen waarom ons bedrijf het enige is zonder lange rij ervoor. De mevrouw achter de balie vertelt ons vriendelijk dat dit geen mogelijkheid is, maar zelfs al zou dat wel zo zijn, dan nog zullen de andere aanbieders hier allemaal dezelfde voorwaarden hanteren. Jee! Zelfs een Indiër zou hier nog veel van kunnen leren qua oplichterspraktijken. Welkom in Portugal!

1-0 voor de huurauto maffia van Airport Lissabon

Wij laten ons echter niet zomaar bij de poot nemen en laten zien dat op onze voucher niks staat over deze maatregelen omtrent het eigen risico en we vragen om een oplossing van hun kant. De dame achter de balie stelt voor om de tussenpersoon te bellen en het probleem daar voor te leggen. Een vriendelijke Engelssprekende dame vertelt me dat dit punt wel degelijk wordt uitgelegd in de voorwaarden onderaan de voucher. Op pagina 3 van mijn printje, helemaal onderaan, staat een zinnetje waaruit blijkt dat de klant moet zorgen voor voldoende ruimte op de creditcard als hij kiest voor het niet afkopen van het eigen risico. Ze heeft gelijk. Het staat er echt. Als je heel goed leest. En daarmee is de zaak afgedaan en wordt onze auto in één klap anderhalf keer zo duur. En dat terwijl in de boeking met grote letters werd aangegeven dat deze auto zonder eigen risico werd aangeboden. Als je de knop waar dit opstond uitklapt lees je echter dat dit met uitzondering van het blijvend eigen risico is van 2500 euro. 1-0 voor de huurauto maffia van Lissabon Airport.

Goedkoop auto huren Lissabon AirportGoedkoop auto huren Lissabon kan eindigen met een dure auto

Een goedkope huurauto boeken doe je dus niet zo!

Waren we naïef omdat de prijs zo laag was? Geen idee. In Zuid-Afrika huurden we voor eenzelfde bedrag een auto en ook op 1 van de Canarische eilanden hebben we eerder voor een vergelijkbaar bedrag een auto gehuurd. Aangezien ik kort geleden hoorde dat Portugal één van de armste landen van Europa is vond ik het niet vreemd.

Waren we naïef omdat we de voorwaarden niet goed hebben gelezen? Ja. Het was helemaal onze eigen schuld dat we de verwarrende kleine lettertjes niet goed hebben doorgelezen. Maar dit is al minstens de 20ste keer dat we een auto huren en nog nooit eerder hebben we zoiets meegemaakt als hier in Lissabon.

En we zijn niet de enigen die over die kleine lettertjes heen gelezen hebben. Op het moment dat we met de klantenservice van onze tussenpersoon stonden te bellen stond aan de balie naast ons een mevrouw ook te bellen en exact hetzelfde verhaal uit de doeken te doen. Dus mensen: wees gewaarschuwd. Wil je een auto huren in Lissabon dan ligt de maffia op de loer en die straft elke onoplettendheid genadeloos af. Geen leuk begin van je vakantie kan ik je vertellen. Niet om het geld, daar komen we wel overheen, maar om het gevoel bedonderd te zijn en met de rug tegen de muur te staan terwijl je amper geland bent.

Wil je zeker weten een auto huren in Lissabon OF een andere plek ter wereld zonder dit gedoe? Tegenwoordig biedt Easyterra de “worry free” autohuur ook in Lissabon aan, waarmee jouw vakantie wat zorgelozer kan beginnen dan de onze toen!

Voor ons was dit, gelukkig, de eerste slechte ervaring met het huren van een auto. Heb jij ooit iets dergelijks meegemaakt?

Category: PortugalReistipsReviews

Tags:

Reageer!


56 comments

  1. Mensen pas op voor Turisprime Lissabon !

    Ik had een auto geboekt via happycars, we moesten ons melden bij iemand van Turisprime die ons vervoerde naar een gebouw in de buurt waar Turisprime gevestigd is. We vonden het personeel al direct onvriendelijk. We kregen een Clio mee.

    Ik wist van de voucher dat we al all risk verzekerd waren, dus toen ze een extra verzekering wilden verkopen voor 250 euro heb ik dat afgehouden. Daarop zei de medewerker dat ze in dat geval een borg van 1660 euro op mijn credit card gingen reserveren. Een client naast ons kreeg hetzelfde verhaal van een andere medewerker, maar daar koste de verzekering 100 en de reservering 1000 euro. Tot mijn verbazing kregen ze precies zo’n auto mee.

    S-middags zag ik op de achterzijde van de auto al een krasje waar dat niet was aangetekend bij de uitgifte (ik ben er nu van overtuigd dat ze je expres langs bestaande krasjes loodsen bij de uitgifte). Bij terugkomst constateerde een medewerker in 1 minuut drie ‘schades’ die wij gemaakt zouden hebben, waaronder het krasje aan de achterkant en wat normale gebruiksspoortjes op de portieren van het soort waar nog nooit eerder bij een huurauto ook maar een woord aan vuilgemaakt is en die ook al aanwezig waren bij uitgifte. We kregen te horen dat we een fine\boete kregen van 600 euro ! Om ons heen en gedurende de verdere afhandeling gebeurde dit bij alle mensen die een auto terugbrachten, al; varieerden de ‘schades’en de boetes’.
    We realiseerden ons dat we besodemieterd waren en er niets meer aan konden doen (de ‘schades’ stonden immers niet aangetekend bij check in, die we getekend hadden) en ze hadden de borg! dus maar betaald.
    De meeste mensen zaten ok in de stress\haast om een vliegtuig te gaan halen, wij hadden nog een dagje Lissabon ingepland.

    Bij terugkomst in Nederland direct een beroep gedaan op de verzekering van Happy Cars (Wisecars UK), die mij per ommegaande lieten weten dat ik net te laat was, want alleen schades die binnen 48 uur zijn ingediend worden in behandeling genomen, dat stond in de kleine lettertjes als ik maar genoeg had doorgeklikt op de site van Happycars, mar niet in de uitvoerige info die zij mij stuurden bij het voucher.
    Het geheel kwam op ons over als georganiseerde oplichting waarbij deze bedrijven samenwerken. Ik heb Wisecars ook gewezen op dat ze toch moeten weten met wie ze samenwerken, als je Turisprime opzoekt op tripadvisor lees je nog vele ergere verhalen. Kortom een goedkope huurauto via tussenpersonen (420 euro voor een dikke 2 weken) is een hele dure geworden van 1020. Ik heb zelfs in landen als Turkije en Bulgarije hele positieve ervaringen gehad met huurautos, maar voorlopig geen huurauto weer en als het moet via Hertz of Europcar

  2. Het probleem is denk ik dat mensen verwachten een auto te kunnen huren op hun vakantiebestemming tegen een prijs waar je in (Center) Parks in Nederland nog geen Mountainbike voor kunt huren. Ik kan mij totaal niet vinden in uw verhaal hier over Portugal. Daar heb ik de afgelopen 4 jaar 6 keer een auto moeten huren voor een week. Buiten het hoogseizoen heb ik tussen 100-110 euro een auto van niet de kleinste categorie kunnen huren, inclusief verzekering die ook het eigen risico dekt. Alles dekt. Voor de auto zelf is de prijs minder dan 10 euro per dag! Probeer daarvoor een step te huren bij Roompot!
    Voor aankomende hoogseizoen betaalt mijn zoon (21 jaar) 250 euro voor dezelfde categorie auto (2e categorie. Seat Ibiza. Ford Fiesta. Clio, Polo) inclusief leeftijdstoeslag. Dat is 35 euro per dag. Oftewel een Mountainbike inclusief verzekering. LOL
    Mijn vrouw, ik en onze Golden Retriever gaan met eigen auto. Onze nieuwe Jag XF En dat is geen beproeving. Mijn andere dochter en haar vriend komen ook met de vlegtuig net als mijn zoon en zijn vriendin.
    De afgelopen 2 jaar ben ik verder op vakantie geweest op Tenerife. Madeira. Ibiza en Zakynthos. Prijzen liggen daar op hezelfde niveau.
    Ik ben wel nieuwsgierig wat een Mercedes zou kosten aan de Riviera. Overigens een veel minder mooi gebied dan de Costa de Lisboa. Zowel de France als de Italiaanse kant. De steden en dorpen zijn er wel mooi maar de stranden kunnen niet op tegen Portugal
    Het is in Portugal, net als in de meeste vakantiebestemmingen waar ik geweest ben in Europa, ook afhankelijk van welke bureau je gekozen hebt. En ja, ook ik heb ervaren dat ze jou proberen een upgrade auto te verhuren. Maar het staat je vrij om dat te weigeren. Ik heb nog nooit extra hoeven te betalen voor een ongevraagde duurdere auto als de klasse die ik geboekt heb, niet beschikbaar is.
    Misschien minder genuanceerd schrijven over een slechte ervaring die we allemaal en overal tegenaan kunnen lopen, i.p.v. een geheel volk voor maffiosi uit te maken op basis van 1 slechte ervaring.
    Tip voor Portugal: neem gelijk zo’n kastje die de eletronische tol voor jou registreert op de speciale snelwegen. dat zijn wegen zonder tolhuisjes. Daar werken die dingen niet. Daar moet je gelijk betalen. I
    Het is niet de Via Verde, dat is voor abonnementen. Niet dat ze daar ook op die wegen controleren, maar het is wel zo netjes. Het kost je misschien een tientje extra per week.
    En voor de rest: geniet van de mooiste stranden van Europa en de beste winkelcentra . Dat extra geld heb je van de zomer zo maar eruit als je gaat shoppen. Het is dan uitverkoop.
    Nog een tip: eet in de winkelcentra. Goed, gevarieerd en voor heel weinig geld. (6-7 euro per menu, zelfs in Lissabon)
    De beste stokbroodjes koop je bij Pans. Meer dan 30 verschillende belegsoorten. Nergens zo lekker.
    Lissabon en omgeving heeft meer te bieden dan welke hoofdstad ter wereld dan ook: Oude monumenten en modern. Met de meest gevarieerde stranden binnen een straal van 50 km.
    Stranden waar je zelfs in de zomer op het strand ongestoord kunt vrijen als je wilt. De mooiste baai hebben ze niet in Brasilie maar is die van de Costa da Caparica waar je na 5 minuten wandelen al lekker alleen kunt lopen.

    Mocht je niet blij zijn met mijn reactie. Te lang bv, laat dan alleen dat stukje staan tot de vergelijking met een mountainbike huren in Nederland. Want dat is wel de kern: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Neem ik jou dan weer niet kwalijk, want het is typisch Nederlands.
    Wellicht een verkeerde insteek van je: Portugal is een van de armste landen van Europa. (?) Het is ook een van de mooiste en dat is voor mij toch wel het enige dat telt op vakantie.

    1. Dank je wel voor je uitgebreide reactie Louis. Ik denk dat je het misschien niet helemaal goed begrepen hebt. Ik zeg namelijk meermaals dat ik een auto huren in Lissabon ook echt heel goedkoop vind! Maar het zijn juist de vele addertjes onder het gras en de trucjes bij de balie waar ik over schrijf. Dit zijn de ervaringen zoals ik ze gehad heb. Gelukkig dat jij andere ervaringen hebt, maar ik hoor van veel mensen met vergelijkbare ervaringen zoals de mijne. O ja en wij vinden Portugal ook echt prachtig, zoals je zegt één van de mooiste landen van Europa en zoals je in mijn andere blogs kan lezen. 🙂

  3. Ik vind het toch zwak dat u dit soort Fake news op uw website durft te plaatsen, inclusief de u welgevallen comments, maar als die niet in uw straatje passen, u simpelweg niet plaatst dan wel reageert op mijn reactie van bijna 3 maanden geleden

    1. hallo Louis, zojuist heb ik deze reactie van je uit de spam map gehaald. Wellicht dat je andere reactie daar ook in terecht is gekomen? Ik kan hem in elk geval niet terugvinden. Dit is geen fake nieuws trouwens, maar mijn eigen ervaring. 🙂

  4. Bedankt voor de informatie. Wij vertrekken binnenkort naar Lissabon en een gewaarschuwd man telt voor twee. Dat creditkaartgedoe hebben we ook al eens meegemaakt in Dublin. De oplossing: onze bank verstrekt aan mijn echtgenote, voor een paar euro per jaar een (tweede) creditkaart. Ook handig als je spullen worden gestolen.

  5. Wij huren enkele malen per jaar een auto op diverse luchthavens en inmiddels kan ik er een boek over schrijven. Al deze onzin al eens meegemaakt. De leukste was misschien op IJsland. De 4 wheel drive, die er uitzag of hij al vier keer in een ravijn was gestort, moest ook nog allerlei aanvullende verzekeringen hebben. Toen dat was gebeurt kwam de laatste. Verzekeren tegen zandstralen omdat we een woestijnachtig gebied zouden doorkruisen. Op de auto zelf zat nog nauwelijks lak, maar toch… Dit risico zou enkele uren duren maar moest voor de volle 14 dagen worden verzekerd. Toen was ik het zat en heb alle verzekeringen geannuleerd omdat er onmogelijk nog meer schade aan de auto kon worden toe gebracht.
    Vroeger moesten reizigers voor donker binnen de poorten van de stad zijn anders werden ze leeggeschut. Tegenwoordig gebeurt dit aan de bagagebalie op het vliegveld en het kantoortje van de auto verhuurmaatschappij.
    En de EU???. Die heeft het zelf zo druk om ons leeg te schudden, dat ze geen tijd heeft om dit soort praktijken aan banden te leggen.

    1. Wat een verhaal over IJsland.. absurd! We hebben momenteel een positieve ervaring (vooralsnog) op de Canarische eilanden met Cicar.. gunstig brandstof beleid, 0 euro eigen risico EN gratis 2 kinderstoeltjes erbij.. voor 200 eiro voor een c-klasse auto voor 9 dagen.. niet verkeerd, toch?!

  6. Huur al jaren altijd tot volle tevredenheid. bij Sunny Cars . Auto is volledig verzekerd dus geen omkijken naar.Eèn keer schade gehad, moest eigen risico van € 400 betalen, maar dat werd door Sunny Cars volgens de voorwaarden keurig vergoed.Regel de huur altijd in NL, je hebt alles in het Nederlands dus weet precies wat je te wachten staat.

    In mei wel een probleempje bij Hertz op Madeira. Lange wachtrij omdat iedereen er allerlei zaken moest bijboeken.
    Zo zouden we toch een verzekering moeten bijboeken, wilden ze ons een brandstofplan verkopen (auto vol afgeleverd, kun je voor € 60 leeg inleveren maar op Madeira rij je niet zoveel en als de tank echt leeg is kost dat aan de pomp max € 45!) en natuurlijk een upgrade naar een grotere. Om dit allemaal weg te wimpelen een klein uur bezig geweest. Heb grhuurdereklaagd bij Sunny Cars en ze hebben dit uitgezocht. Kreeg bericht dat zij op Madeira geen zaken meer doen met Hertz (toch een gerenommeerde verhuurder toen ik in de USA woonde).

    Kortom: voor Sunny Cars een warme douche en een 10 met een griffel

    1. Wat fijn om te horen! Wij hadden nu ook bij Sunny gehuurd en man wat was ik blij! Ik had namelijk de verkeerde data gehuurd, een week te laat… heel dom, maar met een simpel telefoontje was de boeking kostenloos geannuleerd (toen ik daar al aan de balie stond en er geen auto’s beschikbaar waren)

  7. Beste Yvonne,

    Een nuttig artikel, maar waarom is de naam van het betreffende bedrijf niet vermeld? Dat is toch nuttige informatie voor iemand die ook in Portugal een auto wil huren.

    Met vriendelijke groet,

    Gerrit Jan Bel

    1. Sorry voor de late reactie, het was een drukke tijd hier. Ik heb daarvoor gekozen omdat ik het idee heb dat minstens driekwart van de bedrijven hier hetzelfde werken. Daarom noem ik het ook de huurauto maffia van Lissabon… 😉 Maar omdat je er zo expliciet naar vraagt: het is Dollar… via een tussenpersoon geboekt.

  8. Nog een aanvulling op ons autohuurverhaal in Lissabon. Een dag later kregen wij een boete van 50 euro, omdat wij de auto niet vol hadden getankt. Nee, inderdaad, we hadden de auto 4,5 km voor het auto inleverpunt volgetankt. Er kon dus zeker nog 250 ml in! Zo is het toch nog gelukt geld aan ons te verdienen.

  9. Wij zijn net terug van weekje portugal. Omdat plannen veranderden huurauto gehuurd via Cardelmar met afkoop alle risico’s. Inderdaad belachelijk goedkoop, 40 euro voor 4 dagen. Dus ook wij zijn dan extra alert. We kregen een diesel, waarvoor je dan extra belasting moet betalen, maar dat was 8 euro en dat haal je er met tanken en zuiniger rijden wel uit. Het grote verdienmodel is inderdaad het eigen risico. Daar moeten ze hun winst uit halen. De auto (Goldcar) wordt in een half donkere garage door een medewerker gescand op de meest lullige gebruikssporen. Dit wordt aangetekend op het contract. Let op: deze zijn nooit te zien op een foto. Wij hebben ook meegekeken. Het kan natuurlijk heel makkelijk dat je dan toch een krasje over het hoofd ziet, die ze daarna van je eigen risico kunnen aftrekken. Via cardelmar kan je dit dan wel terugkrijgen, maar als die steeds moeten uitkeren zal het vanzelf duurder worden. Zo’n bedrijf ertussen is mogelijk wel je bescherming. Ze kunnen dan moeilijk alles gaan declareren, want dan gaat Cardelmar niet meer met ze in zee (hoop ik). Als de auto inlevert wordt de auto weer gescand door de medewerkers. Omdat we in de nacht inleverden weten we de uitkomst nog niet. Er wordt 1200 euro geblokkeerd op je creditcard. Dat mogen ze een maand blokkeren. Wij weten zeker dat er geen krasje bij is gekomen. Een andere man aan onze balie moest 120 euro betalen voor beschadiging aan velg waarvan hij zeker wist dat het er al zat. Dus je kan voor 24 euro per week een fiat panda huren ( met eigen risico) maar koop in ieder geval het eigen risico af.

    1. Haha, dat verhaal van die diesel kregen wij ook te horen. Wij hebben er toen voor bedankt, want we hadden uitgerekend dat we dan zeker 200 km per dag moesten rijden om het zelfs maar terug te verdienen en dat haalden we niet. 🙂 Inderdaad, eigen risico afkopen is zeker slim! Ik hoop dat ’t met die brandstof wat je vertelde opgelost wordt.

  10. Gebeurt ook in Ierland, Polen en de USA. Echt al zo vaak meegemaakt. Ik ben dan ook altijd blij dat onze tussenpersoon een 24-uurs servicenummer heeft plus duidelijke uitleg op het voucher, ook in het Engels, Portugees of Kroatisch, waarin aan de verhuurder wordt uitgelegd dat het eigen risico in Nederland al is afgedekt. Dat is al een paar keer afdoende geweest. Ik betaal liever wat meer vooraf, dan dat ik ter plekke voor onoverzichtelijke toeslagen kom te staan. Je kan echt geen auto huren voor 10 euro per dag, dat is per definitie verdacht.

    Nog een tip: boek ruim van te voren. Als je nu een auto in Lissabon voor over 2 weken zoekt, betaal je 388 euro voor een week (all-in dus, dat wel), terwijl die zelfde auto over 8 weken nog maar 214 euro is. Net als bij vliegtickets stijgen de prijzen bij een toegenomen aantal boekingen.

    1. Dat klinkt handig zo’n tussenpersoon. En inderdaad als de prijs echt belachelijk laag is dan is dat meteen al reden om nattigheid te voelen! Wij boeken altijd maanden van te voren, maar waren het de laatste keer vergeten. Twee weken voor vertrek waren de prijzen nog steeds vergelijkbaar met wat we nu voor Mallorca vonden (voor over een aantal maanden). Misschien verschilt dit per plaats en per reisperiode ook wel.

  11. Ook hier hebben wij vorige week ruzie mee gehad. Wij hadden een andere naam op de credit card staan dan op het rijbewijs van de chauffeur. Dat mocht niet. Uiteindelijk mocht het wel maar dan moesten we full insurance afsluiten. Kosten zo’n 150 euro extra. pfffff…

  12. Wat een nare ervaring. Tot hiertoe hebben wij nog geen enkele farce voorgehad met huurauto’s al moet ik er wel bij vermelden dat deze in de meeste gevallen mee inbegrepen zitten en de trips die we doen, we hoeven dus zelf niets hiervan te regelen. Als we zelf een auto willen huren dan doen we dit in bijna alle gevallen met Sunny Cars – http://www.sunnycars.com – zij hebben kantoren overal ter wereld en zijn altijd heel duidelijk in hun contracten en service, dus geen verborgen addertjes onder het gras. Hopelijk hebben jullie toch nog genoten van Portugal en Lissabon 🙂

    1. Gelukkig dat jullie nog nooit dit soort gedoe hebben meegemaakt Jempi. Voor ons was dit ook de eerste keer, ik vraag mezelf af of het komt doordat ik in eerste instantie vergeten was een auto te reserveren en daardoor te snel ben geweest. Ach… een goede les voor een volgende keer. Fijn dat jullie altijd goede ervaringen met Sunny Cars hebben, ik ga het onthouden!

  13. Huurauto maffia hebben wij een paar weken geleden ook in Zuid-Italië meegemaakt. Vragen waar we naartoe gaan en dat maar dwingend zeggen dat het absoluut noodzakelijk is extra verzekeringen af te sluiten omdat onze verzekering niet dekkend zou zijn (wat gewoon all risk zonder eigen risico was). Ze proberen je met alles honderden euro’s extra te laten betalen en komen met de meest rare verhalen op de proppen.

    1. O serieus? Goed om te weten, want ik zat toevallig van de week te denken dat Puglia mij fantastisch lijkt voor volgend voorjaar. Lekker met de auto op ontdekking daar. Maar ergens had ik dit wel een beetje verwacht. Een Zuid-Italiaan die ik in India ontmoette zei ooit tegen me: Zuid-Italië is net als India. 🙂

  14. Goh, ik heb afgelopen jaar helemaal geen problemen gehad met mijn huurauto in Lissabon. En ik bracht hem mét een deuk en een kras terug 😉 Ik boek mijn huurauto’s in het buitenland altijd via Dreizen (daar werkt mijn zus, handig!) en daar regelen ze gewoon alles, afkopen verzekering/eigen risico, hele mikmak. Geen gezeur met kilometers niets. Ik doe dit nu al meer dan 10 jaar en als ik jouw blog zo lees, dan blijf ik het nog 10 jaar zo doen 😉

    1. Wat handig zo’n zus bij D-reizen! In de tijd dat reizen boeken via internet nog niet zo makkelijk was boekte ik heel vaak bij D-reizen, goeie ervaringen mee. 🙂 Misschien moet ik daar volgende keer ook weer eens naar kijken.

  15. Wat een ellende soms met die verhuurmaatschappijen he! In Amerika werken de balie medewerkers op provisiebasis, daar proberen ze je echt van alles aan te smeren. In Marokko was ons creditcardlimiet ook te laag en moesten we het eigenrisico afkopen (stond inderdaad ergens in de voorwaarden)

  16. Jee wat een ellende zeg! Ze zetten je dan zo voor het blok, dat je bijna geen kant meer op kan… Wel fijn dat je dit met ons deelt! Hopelijk is Portugal ondanks dit alles, toch nog heel leuk geweest!!!

  17. Wat jammer om zo je vakantie te moeten beginnen! Goed om rekening mee te houden! Zelf lees ik ook vaak snel over de contracten heen… Niet meer doen dus 😉

    1. Niet meer doen idd! Goed lezen, had er nooit bij stil gestaan dat dit soort rare kleine lettertjes ergens onderaan konden staan. Gelukkig kan ik op deze manier anderen er alert op maken.

  18. Wat ontzettend zuur zeg! Inderdaad niet eens door het bedrag dat erbij komt, maar het is geen lekker begin van je vakantie.. Goed artikel om mensen hier waakzaam over te maken, want ik moet bekennen dat ik de regels en voorwaarden altijd vrij vluchtig lees.. Ik heb gelukkig nog nooit last gehad met het huren van auto’s in het buitenland (even afkloppen!). Integendeel: in Estland reed onze verhuurder nog een heel stuk met ons mee; om leuke verhalen te vertellen én om te zorgen dat we een van zijn genoemde highlights niet zouden missen door wat wegwerkzaamheden. Uiteindelijk heeft ie de tram terug naar kantoor gepakt. Zo lief!

    1. Gelukkig dat je zelf nog nooit gedoe hebt gehad met het huren van een auto, het is echt geen leuk begin van de vakantie. En wat een superfijne ervaring in Estland! Jij hebt door Estland rondgereden? Leuk! Wij zijn in Tallinn gebleven, maar had best meer van het land willen zien.

    2. Maar in een week kun je volgens mij behoorlijk wat zien van het land, zou dat ook heel graag eens doen, misschien in combinatie met de andere Baltische staten.

    1. Ja zeker doen Marcella en verdiep je ook even in het tolsysteem. Er zijn 2 systemen: met betalen bij poortjes en een elektronisch systeem, waarvoor je een speciaal kastje moet huren.

  19. Oooh wat een narigheid! Wij hadden ook een huurauto gehuurd in Lissabon, en daar vertelden ze pas achteraf over de 80 euro extra die we moesten betalen omdat we op een andere locatie de auto weer inleverden. Niet extreem veel geld, maar het voelt gewoon alsof ze je bedonderen en dat is niet fijn :(.

    1. Dat is ook een leuke verrassing achteraf! Wij krijgen misschien nog een extraatje… volgens de dame bij het loket kwamen wij niet op de snelwegen met het elektronische betaalsysteem. Doordat we op de terugweg via een dorpje reden dat we nog graag wilden zien kwamen we een kilometer of 5 toch nog op zo’n snelweg… heb gelezen dat je dan achteraf een boete thuisgestuurd krijgt. Ben benieuwd.

  20. Ben ik blij dat we toen van te voren een auto hadden gehuurd. Niet te doen zo. Had al vaker iets gehoord over auto´s huren in Lissabon en dat ze er rare praktijken op nahielden. Ook proberen ze vermeende `schade´ op je te verhalen. Gelukkig had ik van te voren foto´s genomen van alle stukken schade en hadden ze geen poot om op te staan, maar als ik dat niet had gedaan was het een leuk grapje geworden.

    1. Wij hadden de auto ook van te voren gereserveerd Niels, of bedoel je dat niet? Na al deze ellende bij de balie waren we extra bedacht op geintjes omtrent schade, aangezien we alsnog 75 euro eigen risico hadden na afkoop van het eigen risico. We zijn zelfs teruggegaan naar de balie om te melden dat er extra schade was die niet op ons papiertje was aangekruist en hebben dat laten toevoegen. Bij het terugbrengen werd de auto ook door 2 man van binnen en buiten extreem goed geïnspecteerd, maar ze hebben niks gevonden gelukkig.

    2. Dat had ik niet helemaal meegekregen na het lezen van je post. *te snel gelezen*. Goed dat je die extra schade hebt gemeld. Anders had je naar die 75 euro kunnen fluiten. Echt maf dat ze daadwerkelijk met 2 man de binnen en buitenkant gaan inspecteren. Dat is letterlijk zoeken naar problemen. Gelukkig niks gevonden. Het zijn niet de leukste dingen van een vakantie.

    3. Zo hadden wij het ook nog nooit meegemaakt inderdaad, met 2 man sterk zo te inspecteren. Weer een ervaring wijzer. 🙂 In Zuid-Afrika werd er trouwens amper gekeken bij het inleveren. Wij hadden extra krasjes op de zijkant gekregen door doornenstruiken in Kruger, maar er werd alleen vluchtig gekeken en we hebben er niks meer van gehoord. Zo kan het dus ook.

  21. Wow, wat een verhaal. Wij zijn altijd extreem op onze hoede als we een auto huren (en ik lees inmiddels al die lappen tekst uitvoerig), meestal gaat het goed maar het kan ook enorm mis gaan. Wij huurden auto’s voor een habbekrats en voor meer, zoals nu in Amerika waar ze er ook wat van kunnen met kleine letters enzo . Liever thuis al iets meer regelen dan enorm gezeur ter plekke. Echt balen dit soort ervaringen.

    1. Dit was van al die auto’s die we ooit gehuurd hebben de eerste keer dat er problemen waren. We zijn vaak best argwanend met dit soort dingen, maar de laatste tijd wat nonchalanter geworden. Meteen afgestraft dus. Nu weer goed opletten dus met dit soort dingen!